Dispozitii
generale
Art.I Prezentul regulament este întocmit conform
prevederilor Legii Educaţiei
Nationale nr.1/2011, a Statutului personalului didactic, a
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar de stat şi a altor
reglementari aprobate de M. E.N.
Art.2.
Activitatea
din grădiniţă se realizează în baza principiilor democratice, a drepturilor
copiilor la educaţie şi protecţie, indiferent de condiţia socială, materială,
de sex, rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă a
părinţilor.
Art.3.
Regulamentul
conţine normele de organizare şi funcţionare ale Grădiniţei ,
prevederile sale fiind obligatorii pentru director, personalul didactic şi
personalul nedidactic, copii şi părinţi. Regulamentul intern se dezbate de
către consiliul profesoral si se aproba
de consiliul de administratie.
Respectarea
regulamentului intern este obligatorie pentru tot personalul salariat al
unităţii de învăţământ şi părinţi.
Organizarea şi conducerea
grădiniţei
Art.4. Conducerea grădinitei este asigurată de Consiliul de administraţie si director. În exercitarea atribuţiilor ce le
revin, Consiliul de administraţie şi
directorul conlucrează cu Consiliul
profesoral , cu Comitetul de
parinţi si cu autorităţile administraţiei publice
locale.
Organe de lucru
Art.
5
Organe de lucru sunt următoarele:
-
Comisia de evaluare si asigurare a
calităţii (activitate permanentă).
-
Comisia metodică (activitate permanentă).
-
Comisia pentru activităţi extracurriculare (activitate permanentă).
-
Consiliul pentru curriculum (activitate permanentă).
-
Comisia pentru perfecţionare şi formare continuă (activitate permanentă).
-
Comisia pentru apărare şi intervenţii în situaţii de urgenţă.
-
Comisia pentru sănătate si securitate
în muncă.
Aceste
organe îsi desfăşoară activitatea pe baza unor planuri de muncă anuale şi
semestriale supuse aprobării Consiliului de administraţie.
Art.6.
Fiecare
comisie va avea o mapă care va conţine dosarul de procese-verbaIe, structura
comisiei, regulamentul de funcţionare al comisiei şi alte acte normative
privind activitatea comisiei, planurile de activitate, alte materiale. Mapa
este admistrată de responsabilul comisiei, şi va fi păstrată la director.
Art.7.
Procesele
verbale întocmite la fiecare şedinţă vor consemna ordinea de zi, absenţele
motivate sau nu, hotărârile adoptate. Vor fi semnate de cei prezenţi, iar cei
absenţi vor semna ulterior de luare la cunoştinţă
Consiliul de administraţie
Art.8 Consiliul de
administraţie funcţionează conform prevederilor legilor in vigoare. Consiliul
de administraţie are rol de decizie în domeniul organizatoric şi
administrativ.
Art.9 Cele
mai importante atribuţii consiliului de administraţie sunt:
1- administrează,
prin delegare din partea consiliului local, terenurile şi clădirile în care
îşi desfăşoară activitatea gradinită.
2- aprobă Proiectul de
dezvoltare instituţională al grădiniţei.
3- aprobă Regulamentul
intern al unităţii de învăţământ, după ce a fost dezbătut în Consiliul
profesoral.
4-elaborează fişele şi
criteriile de evaluare pentru personalul didactic, în vederea acordării
calificativelor anuale.
5-acordă calificative
anuale pentru întreg personalul salariat.
6- aprobă curriculum-ul la decizia
gradinitei propus de
consiliul profesoral.
7- stabileşte componenţa
şi atribuţiile comisiilor de lucru din unitatea de învăţământ;
8- avizează şi propune Consiliului
local, spre aprobare, proiectul planului anual de venituri şi cheltuieli,
întocmit de director.
9- hotărăşte strategia de
realizare şi gestionare a resurselor financiare extrabugetare, conform
legislaţiei în vigoare;
10- avizează proiectele
de plan anual de şcolarizare, de state de funcţii şi de buget ale unităţii
11-stabileşte poziţia grădiniţei
in relaţiile cu terţi:
12-organizează concursul
de ocupare a funcţiei de director:
13-aprobă planul de
incadrare cu personal didactic , didactic
auxiliar si nedidactic:
14-aprobă programe de dezvoltare profesionala a cadrelor didactice:
15-sancţionează abaterile
disciplinare, etice sau
profesionale ale cadrelor didactice:
16-aprobă comisiiile de
concurs si validează rezultatele:
Art.10 Membrii Consiliului
de administraţie coordonează şi răspund de domenii de activitate, pe baza
delegării de sarcini stabilite de preşedinte, prin decizie.
Art.11
Componenta Consiliul de administraţie al unităţii :
a) directorul unităţii de
învăţământ;
b) reprezentanţi ai
cadrelor didactice;
c) părinti:
e) reprezentanţi ai
Consiliului local si ai primarului
Art.12
Preşedintele numeşte, prin decizie, secretarul Consiliului
de administraţie, care are atribuţia de a redacta lizibil procesele-verbale
ale şedinţelor Consiliului de administraţie. La sfârşitul fiecărei şedinţe a
Consiliului de administraţie, toţi membrii şi invitaţii, dacă există, au
obligaţia să semneze procesul-verbal, încheiat cu această ocazie.
Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale ale Consiliului
de administraţie Registrul de procese-verbale ale Consiliului de
administraţie este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul care conţine
anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste,
solicitări, memorii, sesizări etc.).
Art.13 Consiliul de
administraţie se întruneşte
-lunar,
-ori
de câte ori consideră necesar o treime din membrii acestuia :
-la
solicitarea a jumătate plus unu din membrii consiliului reprezentativ al
părinţilor:
Directorul:
Art.14 Directorul exercită
conducerea executivă a unităţii de învăţământ, în conformitate cu atribuţiile
conferite de lege .
1-Directorul este
subordonat inspectoratului şcolar.
2- Directorul reprezintă
unitatea de învăţământ în relaţiile cu terţe persoane fizice şi juridice.
3- Directorul
unităţii de învăţământ cu personalitate juridică, în care funcţionează
compartiment financiar-contabil coordonează direct acest compartiment. Personalul
compartimentului financiar-contabil este subordonat directorului .
4- Raspunde de
organizarea si coordonarea întregii activităţi din gradinită, de procesul
instructiv-educativ, de activitatea intregului personal angajat in unitatea
respectivă, de activitatea desfaşurată cu părinţii, de problemele financiare
ale unităţii, de activitatea metodică, de cea de perfecţionare,
de păstrare, gestionarea si îmbogăţirea patrimoniului.
5- Directorul are drept
de îndrumare şi control asupra activităţii întregului personal salariat al
unităţii de învăţământ.
6.-Directorul grădiniţei
asigură condiţiile de elaborare si de transmisibilitate a fişei
psiho-pedagogice a copiilor din grupele mari si urmareşte corectitudinea si
obiectivitatea datelor înregistrate.
7- Stabileşte atribuţiile
personalului didactic, didactic-auxiliar si nedidactic prin
întocmirea fişei postului si controlează îndeplinirea lor.
8- Vizitarea
unităţii de către persoane din afara unităţii de învăţământ, se fac
numai cu aprobarea directorului. fac excepţie reprezentanţii ISJ;
Art.15 Directorul este
preşedintele Consiliului de Curriculum si al Consiliului profesoral , în faţa
cărora prezintă rapoarte semestriale şi anuale;
Art. 16 În realizarea funcţiei de conducere,
directorul are următoarele atribuţii:
a) coordonează elaborarea
proiectului de dezvoltare instituţională;
b) lansează proiecte de
parteneriat ;
c) emite decizii şi note
de serviciu care vizează realizarea obiectivelor politicii educaţionale .
d) propune inspectorului
şcolar general proiectul planului de şcolarizare, avizat de Consiliul
profesoral.
e) în baza propunerilor
primite, numeşte şefii comisiilor metodice, comisia pentru curriculum,
comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii.
f) poate propune Consiliului
profesoral, spre aprobare, cadre didactice care să faca parte din consiliul de administraţie şi
solicită Consiliului reprezentativ al părinţilor
şi, după caz, Consiliului local, desemnarea reprezentanţilor lor în Consiliul
de administraţie al unităţii de învăţământ;
g) stabileşte atribuţiile
preşedintelui comisiei metodice, ai colectivelor pe
domenii;
h) asigură, prin şefii ai
comisiilor metodice, aplicarea planului de învăţământ, a programei
preşcolare .
i) controlează, cu
sprijinul şefilor de comisie calitatea procesului instructiv-educativ. În cursul
unui an şcolar, directorul efectuează asistenţe la orele de curs, astfel
încât fiecare cadru didactic să fie asistat cel puţin de 2 ori pe semestru. La asistenţele efectuate sau la unele
activităţi, directorul este însoţit, de regulă, de presedintele Comisiei
metodice;
j) monitorizează
activitatea de formare continuă a personalului didactic, didactic-auxiliar şi
nedidactic;
k)
aprobă graficul serviciului pe şcoală al personalului didactic ;
l)
vizeaza statuI de functii al unităţii .
Art.17. Directorul unităţii de
învăţământ, în calitate de angajator are următoarele atribuţii:
1- încheie contracte
individuale de muncă cu personalul angajat.
2- aprobă concediile de
odihnă ale personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic.
3- aprobă concediul fără
plată şi zilele libere plătite.
4-
consemnează zilnic, în condica de prezenţă, absenţele şi întârzierile de la
orele de curs ale personalului didactic de predare precum şi ale
personalului nedidactic, de la programul de lucru.
5
- aprobă trecerea personalului salariat al unităţii de învăţământ, de la o
gradaţie salarială la alta .
Art.18. Directorul unităţii de
învăţământ, în calitate de evaluator, are următoarele atribuţii:
a) informează Inspectoratul Şcolar cu privire la rezultatele de excepţie ale
personalului didactic, pe care îl propune pentru conferirea distincţiilor şi
premiilor;
b)
apreciază personalul didactic de predare la inspecţiile pentru obţinerea
gradelor didactice, precum şi pentru acordarea gradaţiilor de merit;
Art.
19
. Directorul unităţii de învăţământ, în calitate de ordonator de credite,
răspunde de:
a) elaborarea proiectului
de buget propriu;
b) urmărirea modului de
încasare a veniturilor;
c) necesitatea,
oportunitatea şi legalitatea angajării şi utilizării creditelor bugetare, în
limita şi cu destinaţia aprobate prin bugetul propriu;
d) integritatea şi buna
funcţionare a bunurilor aflate în administrare;
e) organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii
şi prezentarea la termen a bilanţurilor contabile
şi a
conturilor de execuţie bugetară acolo unde exista serviciu contabil.
f)
intocmeste si solicita cercului de executie bugetara necesarul de materiale
utile desfăşurării normale a activităţii;
Art. 20
Directorul unităţii de învăţământ îndeplineşte şi următoarele atribuţii:
a)
răspunde de realizarea, utilizarea, păstrarea, completarea şi modernizarea
bazei materiale a unităţii de
învăţământ
b)
se preocupă de atragerea de resurse extrabugetare, cu respectarea
prevederilor legale;
c) supune, spre aprobare, Consiliului reprezentativ al părinţilor o listă de
priorităţi care vizează completarea şi modernizarea bazei materiale şi
sportive, reparaţii, îmbogăţirea fondului de carte al biblioteci;
d) răspunde de respectarea normele de igienă şcolară, de protecţie a muncii,
de protecţie civilă şi de pază contra incendiilor, în unitate;
e) aplică sancţiuni pentru abaterile disciplinare săvârşite de personalul
unităţii de învăţământ, în limita prevederilor legale în vigoare;
Art. 21
Stabileste comisia de recepţie a alimentelor si a materialelor.
Art. 22 Asigură
efectuarea inventarierilor, cu respectarea dispoziţiilor legale in vigoare.
Art. 23 Organizează
licitaţii pentru reparaţii curente si capitale la unitatea respectivă.
Consiliul profesoral
Art.24 Consiliul profesoral
este alcătuit din totalitatea personalului didactic de predare, titular şi
suplinitor şi are rol de decizie în domeniul instructiv-educativ. Personalul
didactic auxiliar al unităţii de învăţământ este obligat să participe la
şedinţele Consiliului profesoral, atunci când se discută probleme referitoare
la activitatea acestuia şi atunci când este invitat, absenţele nemotivate
constituindu-se în abateri disciplinare.
Art. 25 La şedinţele
Consiliului profesoral, directorul invită, în funcţie de tematica dezbătută,
reprezentanţi desemnaţi ai părinţilor ,ai autorităţilor locale şi ai
partenerilor sociali.
Art.26 - Consiliul profesoral
se întruneşte
-
la începutul şi la sfârşitul fiecărui semestru,
-
când directorul consideră necesar,
-
la solicitarea, a jumătate plus unu din membrii Consiliului reprezentativ
-
la solicitarea a 2/3 din membrii Consiliul de administraţie.
- în şedinţă extraordinară la
cererea a minimum o treime din numărul membrilor săi.
Art. 27 Participarea la
şedinţele Consiliului profesoral este obligatorie pentru cadrele didactice;
absenţa nemotivată de la aceste şedinţe se consideră abatere disciplinară.
Art.28 Directorul unităţii de
învăţământ numeşte, prin decizie, secretarul consiliului profesoral, care are
atribuţia de a redacta lizibil procesele-verbale ale şedinţelor consiliului
profesoral. Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale
al consiliului profesoral” Pe ultima foaie, directorul unităţii de învăţământ
ştampilează şi semnează, pentru autentificarea numărului paginilor şi a
registrului. Registrul de procese-verbale al consiliului profesoral,
este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul care conţine anexele
proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste, solicitări,
memorii, sesizări etc.). Cele două documente oficiale, registrul şi dosarul,
se păstrează la directorul unităţii de învăţământ.
Art.29 Consiliul profesoral
are următoarele atribuţii:
1- analizează şi dezbate
raportul de evaluare internă privind calitatea educaţiei şi raportul general
privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară;
2- dezbate, avizează şi
propune Consiliului de administraţie, spre aprobare, planul de dezvoltare a
şcolii;
3- alege cadrele
didactice care fac parte din Consiliul de administraţie;
4- aprobă componenţa
nominală a comisiilor din unitatea de
învăţământ;
5-numeşte comisiile de
cercetare a faptelor care constituie abateri disciplinare.
6-stabileşte sancţiuni
disciplinare, pe baza raportului comisiei de cercetare, conform prevederilor
legale în vigoare, ale prezentului regulament şi ale regulamentului intern;
7-validează oferta de
discipline opţionale pentru anul şcolar în curs;
8- avizează proiectul
planului de şcolarizare;
9- formulează aprecieri
sintetice privind activitatea personalului de predare care solicită acordarea
gradaţiei de merit
10- dezbate şi avizează
regulamentul intern al unităţii de învăţământ, în şedinţă.
11- dezbate probleme
legate de conţinutul sau organizarea activităţii instructiv-educative din
unitatea de învăţământ.
Consiliul
pentru curriculum
Art.30 Componenţa consiliului este aprobata în
fiecare an şcolar de Consiliul profesoral.
Art.31. Consiliul pentru
curriculum elaborează:
a. oferta curriculară a unităţii
b.
metodologia de aplicare a activităţilor.
e.
programe şi planuri anuale şi semestriale.
Documentele
elaborate sunt supuse aprobării Consiliului profesoral.
Art.32. Consiliul pentru
curriculum are în subordine următoarele comisii:
a)Comisia
metodică
b)Comisia
pentru evaluarea calităţii invăţământului.
Art.33
Comisiile
se constituie anual (Consiliul de adminstraţie putând decide formarea şi
altor comisii iar şefii comisiilor
sunt numiţi tot de acest consiliu).
Comisia metodica
Art.34
Atribuţiile comisiei
metodice sunt următoarele:
1- elaborează propunerile
pentru oferta educaţională a unităţii de învăţământ şi strategia acesteia,
cuprinzând obiective, finalităţi, resurse materiale şi umane, curriculum la
decizia gradinitei;
2- consiliază
cadrele didactice, în procesul de elaborare a proiectării didactice şi a
planificărilor semestriale;
3-monitorizează parcurgerea
programei la fiecare grupă;
4-
organizează activităţi de formare continuă şi de cercetare , activitati demonstrative, schimburi de experienţă etc;
5-
menţine permanent contactul cu I.S.J., prin responsabilul de cerc,
informându-se cu privire la noutatile ce pot aparea .
6-
informeaza personalul didactic de modificările care apar si distribuie
fiecarui cadru materiale primite de la ISJ;
7-
elaboreaza materiale de sinteza pe diferite teme (curriculum, evaluare,
metode şi strategii didactice;
8-
sprijina personalul didactic în activitatea de perfecţionare şi susţinere a
examenelor de grade didactice;
9-sprijina
cadrele aflate la începutul activităţii didactice;
10-
sprijinirea personalului didactic în aplicarea reformei sistemului
educaţional şi în îmbunătăţirea activităţii didactice;
Art .35
Presedintele
comisiei metodice-atributii:
1-
stabileşte atribuţiile fiecărui membru al comisiei metodice;
2-
evaluează activitatea fiecărui membru al comisiei metodice;
3-
propune consiliului de administraţie calificativele anuale ale
acestora;
4- efectuează asistenţe la lecţiile personalului didactic de predare cu
precădere la stagiari şi la cadrele didactice nou venite în unitatea de
învăţământ;
5-
răspunde în faţa directorului şi a inspectorului de specialitate de
activitatea profesională a membrilor acesteia;
6-
are obligaţia de a participa la toate acţiunile iniţiate de director şi de a
efectua asistenţe la activitati, în
special la stagiari, la cei nou veniţi, sau la cei în activitatea cărora se
constată disfuncţii;
7-
răspunde de modul in care evaluarile iniţiale, continue si finale ale
programelor copiilor reflectă obiectivitate si vigoare ştiinţifică;
8-
raspunde de dosarele cu fisele de evaluare ale fiecarei grupe.
Art .36
Şedinţele catedrei/comisiei metodice se ţin:
-
lunar, după o tematică aprobată de directorul unităţii de învăţământ;
-
ori de câte ori directorul ori membrii comisiei consideră că este
NECESAR;
Comisia pentru evaluarea si asigurarea
calităţii
Art. 37. În baza metodologiei
elaborate de M.E.C.T.S , gradinita elaborează
si adoptă propria strategie şi propriul regulament de funcţionare a comisiei
pentru evaluarea şi asigurarea calităţii.
Art. 38.Comisia pentru
evaluarea şi asigurarea calităţii este formată din 3-9 membri.
Art.39 Componenţa comisiei
pentru evaluarea şi asigurarea calităţii cuprinde, în număr relativ egal:
a) cadre didactice ;
b) reprezentanţi ai părinţilor ;
c) reprezentanţi ai consiliului local.
Art. 40 Comisia
pentru evaluarea şi asigurarea calităţii are următoarele atribuţii:
a) elaborează anual un raport de evaluare internă
privind calitatea educaţiei în gradinita pe baza căruia directorul elaborează
raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitate.
Raportul este pus la dispoziţia evaluatorului extern;
b) elaborează propuneri de îmbunătăţire a calităţii
educaţiei;
c) cooperează cu agenţia română specializată pentru
asigurarea calităţii, cu alte agenţii şi organisme abilitate sau instituţii
similare din ţară ori din străinătate, potrivit legii.
Comisia de perfecţionare şi formare continuă
Art.41 Componenta comisiei este stabilită de
Consiliul de Administraţie.
Art.
42 Atribuţiile comisiei
identifică nevoile de formare/perfectionare şi
proiectează activitatea de formare continuă/perfectionare a personalului
didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din şcoală, în funcţie de acestea;
-
identifică şi contactează furnizori de formare
agreaţi/acreditaţi de MEN, în vederea realizării de stagii de
formare/perfectionare în ţară sau în străinătate, în conformitate cu nevoia
de formare/perfectionare identificată la nivelul unităţii şcolare;
-
întocmeşte Strategia de dezvoltare a resurselor umane
la nivelul şcolii pe care o prezintă spre avizare Consiliului de
administraţie;
-
proiectează şi desfăşoară activităţi concrete pentru
realizarea obiectivelor cuprinse în strategia de dezvoltare a resurselor
umane;
-
elaborează informări, semestrial şi la cererea
directorului, asupra activităţii comisiei, pe care le prezintă în Consiliul
profesoral şi/sau Consiliul de administraţie, după caz;
-
ţine în permanenţă legătura cu inspectorul de
perfecţionare/formare de la
ISMB şi cu Casa Corpului Didactic pentru informarea şi consilierea tuturor cadrelor didactice
cu privire la examenele de definitivat,gradul II şi gradul I şi la oferta de
formare a Casei Corpului Didactic;
-
asigură respectarea OMECTS nr. 5562/07.11.2011 prin
care se aprobă Metodologia privind sistemul de acumulare, recunoaştere şi
echivalare a creditelor profesionale transferabile prin: redactarea deciziei
interne pentru desemnarea comisiei pentru echivalarea de credite profesionale
transferabile, monitorizarea activităţii acestei comisii pentru respectarea
graficului precizat în metodologie (art. 13).
-
realizează informarea cadrelor didactice cu privire la
Metodologia privind formarea continuă a personalului din învăţământul
preuniversitar aprobată prin OMECTS nr 5561/7.10.2011
-
realizeaza rapoartele de evaluare a activitatii
desfasurate pe care le prezinta in Consiliul profesoral si/sau Consiliul de
administratie, dupa caz;
Comisia
de activităţi extracurriculare
Art.43 Componenţa comisiei este
stabilită de Consiliul de Administraţie.
Art.44
Comisia
are următoarele atribuţii:
-
centralizează: copii participanţi, programul activitatilor;
-
propune activităţi pentru petrecerea timpului liber (festivaluri, spectacole,
tabere) ;
-
coordonează pregătirea şi desfăşurarea serbărilor şcolare, a concursurilor
şcolare.
Comitetul de securitate
şi sănătate în muncă
Art.45
Este
constituit şi funcţionează în conformitate cu legea 90/1996 privind normele
generale de protecţie a muncii.
Art.46 Comisia.de protecţie a
muncii are în componenţa: o educatoare pentru cadrele didactice şi
administrator pentru personalul auxiliar şi nedidactic.
Art.47
Componenţa comisiei se stabileşte la fiecare început de an şcolar şi este
coordonată de un preşedinte desemnat de Consiliul de administraţie.
Art.48
Atribuţiile constau în:
-
elaborarea normelor de proteţie a muncii pe diferite compartimente şi
activităţi ţinând cont de riscurile şi accidentele ce pot interveni;
-
organizarea instructajelor de protecţie a muncii pe activităţi (la fiecare
şase luni);
-
efectuarea instructajelor de protectie a muncii. pentru activităţi
extracurriculare (de către conducătorii activităţilor);
-
elaborarea de materiale informative cu privire la riscurile de accidente ce
pot apărea în grădiniţa şi în afara grădiniţei;
-
asigurarea condiţiilor normale de desăşurare a activităţilor grădiniţei în
colaborare cu administraţia.
Art.49
Comisia se întruneşte semestrial şi ori de câte ori
este nevoie.
Comisia
pentru apărare şi intervenţii în situaţii de urgenţă
Art.50 Atribuţiile comisiei sunt:
-
organizează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor, a unor
dezastre naturale, prin plan anual de muncă.
-
urmăreşte realizarea acţiunilor stabilite şi prezinţa periodic normele şi sarcinile
de prevenire ce revin personalului
precum şi consecintele diferitelor manifestări de neglijenţă şi nepasare.
-intocmeşte
necesarul de mijloace şi materiale pentru PSI şi solicită conducatorului de
unitate fondurile necesare.
-
difuzează în sălile de grupă , cabinete etc, planurile de evacuare în caz de
incendiu si calamităţi şi normele de
comportare.
-elaborează
materiale informative şi de documentare care să fie utilizate de personalul
unitaţii.
Procesul
instructiv - educativ
Procesul
de învăţământ. Planuri cadru de învăţământ. Programe.
Art.
51
Continutul procesului instructiv-educativ care se realizează în învăţământul
preşcolar este structurat în planuri de învăţământ, pentru fiecare grupă în
parte, şi în programe avizate de Comisia Naţională de Specialitate aprobate
de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, după cum urmează :
Art.52 Metodologiile didactice
utilizate in învăţămantul preşcolar, strategiile aplicate in demersul
didactic valorizează copilul, îl diferenţiaza şi il individualizează în
vederea sprijinirii dezvoltării sale potrivit ritmului propriu.
Art.53 În demersul educaţional
este interzisă discriminarea copilului dupa criterii care vin în contradicţie
cu drepturile sale.
Art.54 În demersul educaţional
se respectă dreptul copilului la joc{ jocul reprezinta activitatea/forma
fundamentala de invatare, mijlocul de realizare şi metoda de stimulare a
capacităţii si creativităţii copilului, ca un drept al acestuia şi ca o
deschidere spre libertatatea de a alege, potrivit trebuinţelor proprii).
Art
55.
Activităţile
desfăşurate de educatoare eu copiii care se incadreaza in nivelul 1, 3-5 ani
se recomanda a fi gandite si organizate din perspectiva orientarii spre socializare,
pe cand activitatile desfasurate cu copiii care se incadreaza in nivelul
5-6 ani vor fi gandite si organizate din perspectiva pregătirii pentru şcoală.
Art.
56
Întreaga activitate desfasurata de
cadrul didactic cu copiii la
grupă se reaIizează pe baza cunoaşterii temeinice si respectării obIigatorii
a prevederilor planurilor cadru si programelor şcolare, aprobate de M.E.N.
Structura
anului şcolar.
Art.57
Este cea stabilită de M.E.N. în fiecare an şcolar
.
Art.58 Deschiderea cursurilor
se face in mod festiv pe baza unui program , în prima zi a anului şcolar
incepând cu ora 9.00. Disciplina este asigurată de educatoarele fiecarei
grupe în parte.
Art.59 Incheierea activităţilor
se marchează prin serbarea de sfârsit de an şcolar organizată după un.
program stabilit .
Programul grădiniţei.
Art.60 În Învăţământul
preşcolar se respectă structura anului şcolar stabilit pentru învăţământul
preuniversitar.
* Grupele cu
program prelungit (6,00-18,00)
funcţionează continuu, asigurând atât educaţia şi pregătirea
corespunzatoare a copiilor pentru şcoală si viaţă socială cât şi protecţia socială
a copiilor. Art.61 Grupele cu
program prelungit pot fi inchise temporar, cu acordul inspectoratului
scolar si cu atentionarea parintilor, nu mai mult de 60 de zile pe an, pentru
curatenie, reparatii sau dezinsectii.
· În
perioada închiderii unităţii, inspectoratul şcolar şi conducerea grădiniţei
vor lua măsuri de asigurare a
protecţiei copiilor contactând unităţi apropiate care funcţionează în
perioada respectivă şi pot prelua acei copii.
Grupele de program
normal (8,00-13,00) respectă
vacanţele inter si
intrasemestriale.
Art.62
Programul
zilnic al copiilor se desfasoara pe baza unei planificari care vizeaza
proiectarea tuturor activitatilor in care sunt implicati copiii pe parcursul
intregului an scolar.
Art.63 Activitatea
instructiv-educativă în grădiniţă de copii se desfaşoară pe baza unui orar
stabilit de educatoare. Acesta respectă prevederile planului de învăţămant
pentru grupa respectivă şi poate fi flexibil;
Constituirea
grupelor.
Art.64 Învăţământul preşcolar
cuprinde preşcolari cu vârste între 3 si 6 ani si se organizează de regulă,
pe grupe consituite dupa criteriul de vârstă a copiilor sau după nivelul de
dezvoltare globală a acestora.
Art.65 Grupa se constituie
respectând prevederile legale şi cuprinde în medie 20 copii / grupă
Art.66
Înscrierea
copiilor se face, de regula, la incepand
cu luna mai a anului scolar in curs
pentru anul scolar urmator sau
in situatii deosebite, in timpul anului scolar, in limita locuritor
disponibile.
A)
La înscrierea copiilor in grădiniţă nu se percep taxe.
B)
La înscrierea copiilor este interzisă discriminarea după orice fel de
criteriu.
Art.67 Pentru
asigurarea hranei copiilor aflaţi la grupele cu program prelungit, părintii sau susţinătorii legali plătesc o
contribuţie stabilită de legislaţia în vigoare. Recalcularea contribuţiei părintilor
pentru hrana care se asigura copiilor în grupele cu orar prelungit determinată
de absenţa copilului din unitate, se face potrivit reglementarilor în
vigoare.
Art.
68 Actele necesare înscrierii copiilor în grădiniţă
sunt:
•
Cerere de înscriere;
•
Adeverinţe cu veniturile părinţilor sau alte acte doveditoare ale veniturilor
familiale;
•
Copie dupa certificatul de nastere al copilului ;
•
Fişa medicală, completata potrivit reglementarilor în vigoare;
•
Aviz epidemiologic, eliberat potrivit prevederilor legale;
Art.
69 Datele personale extrase din actele cuprinse în
dosarul de înscriere, se
consemnează
în Registrul de evidenţă a înscrierii copiilor.
Art.
70 Transferarea copilului de la o grădiniţă la alta se
face la cererea părintilor sau a susţinătorilor legali, cu avizul celor două
unităţi, în limita locurilor planificate.
Art. 71
Scoaterea copilului din evidenţa grădiniţei se face în urmatoarele situaţii:
•
În caz de boală infecţioasă cronică, cu avizul medicului.
•
În cazul în care copilul absentează doua saptamâni consecutiv, fara motivare.
Art.72
Pentru menţinerea frecvenţei copiilor educatoarea trebuie să aibă o bună
colaborare cu familia acestora.
Evaluarea
Art.
73 Educatoarea
foloseşte modalităţi diverse de evaluare a progreselor copiilor si acordă
atenţie implicării copiilor in procesul evaluării.
Art.
74 Evaluarea
se face ritmic conform metodologiei stabilite de Consiliul Naţional de
Evaluare si Examinare respectându-se prevederile din Regulamentul de
organizare si funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat.
Art.75 Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârsta şi de
particularităţile psihopedagogice ale copiilor. Acestea pot fi:
a) lucrări scrise;
b) activităţi practice;
d) teste orale;
e) portofolii;
Resurse
umane
Art.
76
Personalul didactic, nedidactic , ,care îşi realizează norma de activitate in
grădiniţă, are obligaţia de a respecta ordinea, discliplina, programul de
muncă, regulamentul de ordine interioara, sarcinile specifice si obligatorii
din fisa individuala a postului, precum şi normele in vigoare
prevăzute de legislaţia muncii, din domeniul sanitar etc .
Drepturile
si obligatiile fiecarui salariat din gradinita se respecta in mod obligatoriu
indiferent de categoria socio-profesionala
pe care o reprezinta. Personalul
angajat in gradinita de copii are datoria si obligatia de a respecta normele
privind asigurarea vietii, sanatatii si integritatii copilului pe timpul cat
acesta se afla in unitatea prescolara
Art.
77 Consiliul
de administratie si directorul stabilesc norme si competente care completeaza
fisa individuala a postului pentru personalul didatic si nedidactic, in
functie de necesitatile gradinitei.
Art.78
Obligaţiile
angajaţilor
Angajaţii
trebuie să acţioneze cu bună credinţă, în vederea îndeplinirii obligaţiilor
asumate prin încheierea contractului lor de muncă, precum şi în conformitate
cu prevederile Statutului personalului didactic, a Regulamentul de organizare
şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi a prezentului
codi etic. Aceştia au, de asemenea, obligaţia de a raporta, folosind canalele
de comunicare adecvate, orice încălcări ale regulilor de conduită stabilite
prin proceduri interne.
Personalul
grădiniţei are obligaţii şi răspunderi de natură profesională, materială şi
morală, care garantează realizarea, la nivelul standardelor de calitate, a
procesului instructiv-educativ din grădiniţă.
CADRUL
DIDACTIC PENTRU INVATAMANTUL PRESCOLAR
Art .79 SARCINI:
1-Să
studieze şi să cunoască programele activităţilor instructiv-educative din
grădiniţa de copii, inclusiv programa clasei pregatitoare;
2-Să
studieze materialele metodice, literatura pentru copii, scrisorile metodice
transmise de catre ISJ.
3-Să
elaboreze planificări în conformitate
cu prevederile programei.
4-Să
parcurga integral planificarile activităţilor.
5-Să
–şi sectorizeze sala de
grupă în conformitate cu cerinţele programei şi ale scrisorilor
metodice.
6-Să
planifice şi să desfaşoare formele de jocuri si activităţi alese pe
centre/zone de activitate.
7-Să
pregăteasca şi să confecţioneze mijloace de învăţământ pentru activităţile pe
domenii experienţiale şi activităţile alese.
8-Să
pastreze în mape individuale lucrările copiilor(PORTOFOLUI COPIILOR).
9-Să
întocmeasca zilnic proiecte de ativitate daca este educator debutant) si proiecte model pentru fiecare categorie de activitati
(pentru educatoareIe ce au grade didactice).
10
-Sa completeze zilnic documentele educaţionale (catalog, condica de
activitate zilnică ).
11-Să
elaboreze şi să completeze fişe sau caiete de cunoaştere a preşcolarilor în
grupă pe care o conduce.
12-Să
completeze împreună cu profesorul psiholog, fisa psiho-pedagogică a copiilor
ce pleacă la scoala şi să o inmâneze
învăţătorului.
13-Să
respecte cu stricteţe disciplina muncii specifică instituţiei de învăţământ (program,
regulament de ordine interioară etc.), să participe la toate activităţile
organizate de unitate.
14-Să
evite desfăşurarea in spaţiul de învăţământ preşcolar a activităţilor
politice, de prozelitism religios .
15-
Să evite in spaţiul de învăţământ
discuţiile neprincipiale si relaţii de natură sa umbrească prestigiul
profesiei de cadru didactic
Art.
80 Activitatea metodică şi de perfecţionare
16-Să
studieze noutăţile apărute in domeniu.
17-Să
participe la comisia metodică in mod activ prin referate, activităţi
demonstrative etc.
18-Să
organizeze şi să participe la activităţile ce se desfăşoara în cadrul
cercurilor pedagogice.
19-Să
efectueze interasistenţe la activităţi pe domenii experienţiale, la jocurile
si activitatile pe arii de stimulare.
20-Să
participe la consfătuiri de lucru, conferinţe, simpozioane, sesiuni de
referate pe probleme specifice.
21-Să
manifeste preocupare pentru instrucţia didactică din domeniul specialităţii.
22-Să
se preocupe de propria perfecţionare prin grade didactice, reciclări.
Art.81
Activitatea socială
23-Să
desfaşoare propaganda pedagogică in randul parintilor prin prezentarea unor
materiale, activitati practice compatibile cu invatamantul prescolar.
24-Să
organizeze si sa desfasoare activitati cultural-educative pentru copii.
25-Să
respecte programul de lucru şi să raspundă de securitatea vieţii copiilor pe
timpul activităţilor.
26-Să
desfăşoare activitatea de cadru didactic de serviciu cu toate activităţile ce
decug din aceasta.
27-Să
participe activ la rezolvarea diverselor probleme specifice instituţiei preşcolare.
28-Să
aibă un comportament etic cu copiii, cu colegele si părinţii ;
Art.82.Conform Regulamentului
de organizare si funcţionare al unităţilor de învăţământ preuniversitar si
Regulamentului de ordine interioară, cadrele
didactice nu operează cu sume
de bani colectate de la părinţi. Sumele sunt
strânse si păstrate de
casierul comitetului de părinţi.
Art.83
Program
de lucru: 8,00-13,00 si
12,30-17,30 (sau la plecarea ultimului copil) la grupele de program prelungit
8,00-13,00 la grupele de program normal
Art.84
Să
respecte legislaţia în vigoare
şi normele regulamentului interior.
PERSONALUL didactic auxiliar
si nedidactic
Art.85 Personalul didactic
auxiliar si nedidactic are obligaţia de muncă de 8 ore pe zi (
6,00-14,00 si 10,00-18,00 – personal nedidactic)
.
Art.86 Personalul didactic
auxiliar si nedidactic are dreptul la un concediu anual conform
legislaţiei în vigoare.
ADMINISTRATOR FINANCIAR-CONTABIL
Art. 87 Sarcini
1. Serviciul de
contabilitate al grădiniţei este subordonat directorului-ordonator
terţiar de credite, asigură si
răspunde de organizarea şi desfăşurarea activităţii financiar-contabile a
unităţii de învăţământ, în
conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
2. Contabilitatea îndeplineşte orice sarcini financiar-contabile
încredinţate de director sau stipulate
expres în acte normative;
3. Alte sarcini sunt prevăzute în fişa postului.
ADMINISTRATORUL DE PATRIMONIU
Art.88 Are
urmatoarele sarcini:
1-Înregistrează
si eliberează zilnic alimente pe baza listelor de consum si calculează
valoarea acestora;
2-
Ţine la zi intrarea si ieşirea materialelor si alimentelor şi întocmeşte la
sfârşitul lunii situaţia centralizatoare;
3-răspunde
de pregătirea Ia timp, în bune condiţii a hranei, de achiziţionarea si păstrarea
alimentelor, de starea igienică a magaziei de alimente;
4-achiziţionează
la timp mobilierul, jucăriile si materialul didactic, conform sugestiilor
directoarei;
5-se
îngrijeşte din timp de repararea c1ădirilor şi a inventarului mobil;
6-va
asigura efectuarea curăţeniei localului;
7-încasează
contribuţia de la părinţi şi o depune la bancă;
8-asigură
aplicarea măsurilor privind
situaţiile de urgenţă;
9-
răspunde de păstrarea, folosirea mijIoacelor fixe şii a obiectelor
de inventar :
10-răspunde
de protecţia muncii în cadrul unităţii;
11-
lucrează sub conducerea directorului;
12-orice
plecare din unitate pentru aprovizionare este anunţată;
13-nu are
drept de aprobare de cereri de
învoire a personalului din unitate;
14-are
un comportament etic cu copiii cu colegele si părinţii ;
15-
contactează lucratori externi pentru reparaţii majore;
16-programul
de Iucru: 6,00-14,00
17-în
situaţii “problema”(urgente),situaţii neprevazute, pentru scurt timp, poate
ajuta la supravegherea copiilor.
18-respectă
normele regulamentului interior.
INGRIJITOARELE
Sunt
persoane dinamice, receptive la nou, spirit autodidact, rezistente la stres.
Art.89 Îngrijitoarele deschid
si închid grădiniţa si în general au grijă de clădirea unităţii.
Art.90
Au
responsabilitatea să asigure
securitatea clădirii , a proprietăţii si a anexelor acesteia.
Art.91 Îndatoririle
postului:
1-fac
zilnic curăţenia localului şi în zonele exterioare din perimetrul grădiniţei;
2-
o dată pe săptamânî efectuează curăţenia generală;
3-
îngrijesc şi răspund de obiectele de inventar si materialele din unitate;
4-
ajută la transportuI alimentelor (cand este nevoie);
5-
însotesc permanent copiii la toaletă, la spălător;
6-
dau ajutor copiilor la masă;
7-
dau ajutor copiilor la dezbracat
,îmbrăcat;
8-
efectuează curăţenia în sălile de grupă dupa plecarea ultimului copil;
9-
zilnic matură holurile, sterg praful;
10-
periodic efectuează dezinfectarea jucăriilor;
11-nu
vor părăsi Iocul de muncă si nu vor pleca înainte de terminarea programului;
12-
au un comportament etic cu copiii, cu colegele şi părinţii ;
13-
în permanenţă sunt obligate să poarte ţinuta vestimentară stabilită (halat );
14-
răspunde tuturor solicitărilor educatoarelor .De exemplu:
*vor însoţi educatoarea şi pe cei
mici in curte, la plimbare, la teatru,la concursuri;
*vor
ajuta la aranjarea sălilor de grupă;
15-în
situatii “problemă”(urgenţe),situatii neprevazute,pentru scurt timp, poate
ajuta la supravegherea copiilor.
16-
pregătesc şi strâng paturile copiiIor ;
17-tura
de dimineaţă supraveghează preşcolarii între 6.00 - 8.00 (pâna la inceperea
programului cadrelor didactice);
18-program
de lucru : 6.00-14.00 si 10.00-18.00
19-respectă
normele regulamentului interior;
BUCATARUL
Art.
92 Are
următoarele sarcini:
1-
pregateşte hrana la timp şi în bune condiţii; .
2-
primeşte alimente de la administrator în prezenţa comisiei (asistent , educatoarea
de serviciu) si semnează foaia de alimente;
3-
dispune de cantitatea şi calitatea hranei copiilor, potrivit raţiei de
alimente. În acest scop este obligat să cunoască raţiile, gramajul la
alimente şi regulile principale de pregătire a mâncării pentru copii;
4-
răspunde de starea a de curăţenie a bucătăriei, a veselei si inventarul pe
care îl are in primire;
5-
zarzavatul va fi curăţat numai in camera destinată acestui scop;
6-
vasele vor fi spălate în camera destinată acestui scop;
7-
este obligat să respecte igiena la locul de muncă si atunci când se serveşte
masa;
8-
este abligat să poarte halat şi bonetă de culoare albă în perfectă stare de
curăţenie;
9-
este interzisă intrarea în bucătărie a altor persoane care nu fac parte din
acest sector;
10-
are un comportament etic cu copiii, cu colegele si părinţii ;
11-
programul de lucru este 6.00 - 14.00
12-
respectă normele regulamentului intern;
PĂRINŢII
Art.93
(1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de
a colabora cu grădiniţa în vederea realizării obiectivelor
educaţionale.
(2)
Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe săptamană, să ia
legătura cu
cadrul
didactic pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.
(3) Părintele, tutorele legal instituit sau
susţinătorul legal sunt obligaţi, conform legii, să asigure frecvenţa copiilor.
(4) Părinţii sau susţinătorii legali ai copiilor au
obligaţia ca în cazul îmbolnăvirii copiilor, să îi reţină acasă până la
finalizarea tratamentului şi să-i aducă la grădiniţă numai cu avizul
medicului.
(5) În relaţiile cu întregul personal al grădiniţei,
părinţii au obligaţia să aibă un comportament decent, să dea dovadă de
răbdare şi înţelegere, să vorbească cu calm,
să nu provoace discuţii neprincipiale iar dacă au nemulţumiri legate de copii, să se adreseze
educatoarei . Dacă problema nu se rezolvă, părinţii au obligaţia de a o
sesiza directorului grădiniţei.
Comitetul de părinţi al grupei
Art. 94(1)
Comitetul de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea generală a
părinţilor grupei , convocată de educatoare, care prezidează şedinţa.
(2) Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului
de părinţi al grupei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor
anului şcolar.
(3) Comitetul de părinţi al grupei se compune din trei
persoane:
-un preşedinte;
-doi membri;
Cadrul didactic
convoacă adunarea generală a
părinţilor la:
- începutul fiecărui semestru;
-încheierea anului şcolar;
-ori de câte ori este necesar.
(4) Comitetul de părinţi al clasei reprezintă
interesele parintilor copiilor în :
-adunarea generală a părinţilor
de la nivelul unităţii ;
-în consiliul reprezentativ al părinţilor;
-în consiliul profesoral ;
-în alte organisme ale unităţii.
Art.95 Comitetul de părinţi
al grupei are următoarele atribuţii:
a) asigura frecvenţa copiilor;
b) sprijină cadrul didactic în organizarea şi
desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;
c) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea
condiţiilor din grădiniţă;
d) atrage persoane fizice sau juridice care, prin
contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de modernizare a
activităţii educative şi a bazei materiale din sala de grupă şi din unitate;
e) sprijină conducerea grădiniţei în
întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a sălilor de grupă
şi a unităţii de învăţământ.
Art.96 Comitetul de părinţi
al grupei poate propune, în adunarea generală, o sumă prin care părinţii să
contribuie la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a
clasei sau a gradinitei;
Art.97 Contribuţia
nu este obligatorie. Informarea celor implicaţi cu privire la conţinutul
acestui articol este obligatorie.
Art.98 Contribuţia se
colectează şi se administrează numai de către comitetul de
părinţi, fără implicarea cadrelor didactice.
Art.99 Cadrelor didactice
le este interzis sa opereze cu
aceste fonduri.
Art.100 Fondurile băneşti ale
comitetului de părinţi se cheltuiesc la iniţiativa acestuia sau ca urmare a
propunerii cadrelor didactice sau a directorului, însuşite de către
comitet.
Consiliul reprezentativ al părinţilor
Art.101 În luna septembrie, În
Adunarea generală de la începutul anului şcolar, convocată de director, se
alege Consiliul reprezentativ al părinţilor.
Art.102 Consiliul reprezentativ
al părinţilor din grădiniţă este compus din preşedinţii comitetelor de
părinţi ai fiecărei grupe.
Componenţa:
7 - 9 membri (preşedinte, vicepreşedinte, casier si alţi 4 - 5 membri)
Consiliul reprezentativ al părinţilor îşi
desemnează reprezentanţii săi în organismele de
conducere ale grădiniţei.
Art.103 Preşedintele Consiliului
reprezentativ al părinţilor este reprezentantul părinţilor în Consiliul de
administratie al grădiniţei.
Art.104
Consiliul reprezentativ al părinţilor se organizează
şi funcţionează în conformitate cu
propriul regulament de ordine interioară.
Art. 105 Consiliul
reprezentativ al părinţilor are următoarele atribuţii:
-propune unităţii discipline optionale care să
se studieze prin curriculumul la decizia gradinitei (alte optionale decat cele prevazute in
oferta gradinitei daca sunt in concordanta cu proiectul de dezvoItare
institutionala al gradinitei si cu cererile "pietei" pana in luna
martie a fiecarui an );
- sprijină parteneriatele educaţionale dintre gradinita
şi instituţiile cu rol educativ în plan local;
- susţine gradinita în organizarea şi desfăşurarea
festivităţilor anuale;
- susţine conducerea unităţii în organizarea şi
în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme educaţionale;
- sprijină conducerea unităţii de învăţământ în
întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;
Art.106 Comitetele de părinţi
ale grupelor /Consiliul reprezentativ al părinţilor pot atrage resurse
financiare extrabugetare, constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări
etc., venite din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi
străinătate, care vor fi utilizate pentru:
a) modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii
de învăţământ, a bazei materiale şi sportive;
b) sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;
c) alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii
de învăţământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.
Art.107 Personalul didactic
nu operează cu aceste fonduri.
Art.108 Fondurile
colectate se cheltuiesc numai prin decizia organizaţiilor părinţilor,din
proprie iniţiativă, sau în urma consultării consiliului de administraţie al
unităţii de învăţământ.
Art.109 O comisie de cenzori, formată din 3 membri va verifica activitatea financiara a
Consiliului.
PREŞCOLARII
Art.107. (1) Preşcolarii trebuie să aibă o
comportare civilizată, atât în unitatea de învătământ, cât si
în afara ei.
(2) Preşcolarii trebuie să cunoască si să respecte, după puterea lor de
întelegere:
a) regulile de circulatie si cele cu privire la apărarea sănătătii;
d) normele de tehnica securitătii muncii, de prevenire si de stingere a
incendiilor;
e) normele de protecţie civilă;
f) normele de protecţie a mediului;
Exercitarea calităţii de preşcolar
Art.108. (1) Calitatea de prescolar se exercită prin
frecventarea cursurilor si prin participarea la toateactivitătile existente
în programul fiecărei unităti de învătământ.
(2) Evidenta prezentei prescolarilor se face în fiecare zi de către
educator/institutor, care
consemnează, în mod obligatoriu, fiecare absentă.
Art.109. (1) Absentele datorate îmbolnăvirii
prescolarilor, bolilor contagioase din familie sau altor
cazuri de fortă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate
motivate.
(2) Motivarea absentelor se efectuează pe baza următoarelor acte:
a) adeverintă eliberată de medicul de familie si avizată de medicul
scolar (dacă există);
b) adeverintă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în
cazul în care prescolarul a fost
internat în spital, avizat(ă) de medicul scolar (dacă există);
c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al prescolarului, adresată
directorului unitătii de
învătământ si aprobată de acesta, în urma consultării cu educatoarea
grupei.
(3) Motivarea absentelor se face de către
educatoare, în ziua prezentării actelor justificative.
(4)
În cazul prescolarilor, parintele/tutorele legal are obligatia de a prezenta,
personal, educatoarei
actele
justificative pentru absentele copilului lor.
(5)
Actele pe baza crora se face motivarea absentelor vor fi prezentate la
reluarea activitatii
prescolarului
si vor fi pastrate de catre educatoare pe tot parcursul anului scolar.
(6)
Toate adeverintele medicale trebuie sa aiba viza cabinetului, care are în
evidenta fisele
medicale/carnetele
de sanatate ale prescolarilor.
(7)
Nerespectarea prevederilor alin. 4 atrage dup sine neprimirea copilului în
colectivitate.
Drepturile prescolarilor
Art.110. (1) Prescolarii din învatamântul de stat
si particular se bucur de toate drepturile
constitutionale,
de egalitate în toate drepturile conferite de calitatea de prescolar.
(2)
Nici o activitate organizata în unitatea de învatamânt nu poate leza
demnitatea sau personalitatea prescolarilor.
Art. 111. (1) Prescolarii din învatamântul de stat
beneficiaz de învatamânt gratuit.
2)
Prescolarii pot beneficia de alte forme de sprijin material , acordate de banci,fundatii
etc. în
conditiile
legii.
(3)
Prescolarii pot beneficia de suport financiar si din sursele extrabugetare
ale unitatilor în
conditiile
legii.
(3)
Prescolarii pot beneficia de suport financiar si din sursele extrabugetare
ale unitatilor de
învatamânt
de stat.
Art.112. (1) Conducerile unitatilor de învatamânt
sunt obligate s puna, gratuit, la dispozitia
prescolarilor,
bazele materiale si bazele sportive pentru pregtirea organizat a acestora.
Art.113. În timpul scolarizarii, prescolarii
beneficiaz de asistenta psihopedagogica si medicala
gratuita.
De asemenea, ei au dreptul la bilete cu preturi reduse, la spectacole, muzee,
manifestari cultural –sportive
Art.114. Prescolarii au dreptul sa fie evidentiati
si s primeasc premii si recompense, pentru rezultate deosebite obtinute la
activitatile scolare si extrascolare, precum si pentru atitudine civica exemplara.
Art.115. Prescolarii au dreptul s participe la
activitatile extrascolare organizate de unitatea de
învatamânt,
precum si la cele care se desfasoara în palatele si în cluburile elevilor, în
bazele sportive si de agrement, în
taberele si în unitatile conexe Inspectoratelor Scolare, în cluburile si în
Asociatiile Sportive.
Indatoririle prescolarilor
Art.116. Preşcolarii au datoria de a frecventa
cursurile, de a-şi însusi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare.
Art.117. (1) Preşcolarii trebuie să aibă o
comportare civilizată atât în unitatea de învatamânt, cât şi in afara ei.
(2)
Preşcolarii trebuie să cunoască şi să respecte, la nivelul lor de întelegere:
a)
regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;
b)
normele de tehnica securitatii muncii, de prevenire si de stingere a
incendiilor;
c)
normele de protectie civila;
d)
normele de protectie a mediului.
Art.118. Este interzis prescolarilor:
a)
sa deterioreze bunurile din patrimoniul unitatii de învatamânt;
c)
sa aduca jigniri si sa manifeste agresivitate în limbaj si în comportament
fata de colegi si fata de
personalul
unitatii de învatamânt.
Recompensarea
prescolarilor
Art.119. Prescolarii care obtin rezultate remarcabile
în activitatea scolara si extrascolara si se disting
prin
comportare exemplar pot primi urmatoarele recompense:
a)
evidentiere în fata colegilor grupei;
b)
evidentiere, de catre director, în fata colegilor de gradinita sau în fata
Consiliului Profesoral;
c)
comunicare verbala sau scrisa adresata parintilor, cu mentiunea faptelor
deosebite pentru care
copilul
este evidentiat;
d)
premii, diplome, medalii;
e)
premiul de onoare al unitatii de învatamânt.
Sanctiunile
aplicate
Art.12o. (1) Prescolarii care savârsesc fapte prin
care se încalca dispozitiile legale în vigoare,
inclusiv
regulamentele scolare, vor fi sanctionati în functie de gravitatea acestora..
(2)
Sanctiunile care se pot aplica prescolarilor sunt urmatoarele :
a)
observatia individual;
b)
mustrare în fata grupei.
Art.121. (1) Observația individuală constă în
dojenirea preșcolarului.
(2)
Sanctiunea se aplic de educator sau director.
(3)
Sanctiunea nu atrage si alte masuri disciplinare.
Art.122. (1) Mustrarea în fata grupei consta în
dojenirea prescolarului si sfatuirea acestuia sa se
poarte
în asa fel încât sa dea dovad de îndreptare, atragându-i-se totodata atentia
c, daca nu îsi schimba comportamentul, i se va aplica o sanctiune mai sever.
(2)
Sanctiunea se aplic de catre educator sau director.
Art.123. (1) Prescolarii vinovati de deteriorarea
bunurilor unitatii de învatamânt platesc (prin
intermediul
parintelui sau al tutorelui legal) toate lucrarile necesare reparatiilor sau
suporta toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate.
(2)
În cazul în care vinovatul nu se cunoaste, raspunderea materiala devine colectiva, revenind
întregii
grupe.
Încetarea calitatii de
prescolar
Art.124 . (1) Calitatea de preșcolar încetează în
urmatoarele situații:
a)
la absolvirea studiilor învatamântului preșcolar;
b)
în cazul abandonului școlar;
c)
la cererea scrisă a parintelui/tutorelui legal, caz în care preșcolarii se
consideră retrași;
d)
în cazul în care preșcolarul înscris/ admis la învatamântul prescolar nu se
prezint la cursuri în
termen
de 2 saptamâni de la începerea lor fara sa justifice absențele.
e)
Neachitarea în mod repetat si la termen a contribuției pentru hrană.
Securitatea și
siguranța copiilor
Art. 125. Grădinița se obligă
să asigure securitatea si siguranța copiilor, astfel:
a.Conducerea unității
de învățământ întocmește
cu sprijinul de specialitate al organelor competente, planul
de pază al unității prin care
se stabilesc regulile concrete
privind accesul, paza și
circulația în interiorul
obiectivului. De comun
acord, în unitate va fi
afișat numărul de telefon
la care se poate suna în situația
unor incidente violente
sau în cazul
intrării în unitate a unor
persoane aflate sub
influența băuturilor alcoolice, turbulente, având un
comportament agresiv ori intenția
de a tulbura liniștea și
ordinea din instituție.
b. Accesul
în grădiniță al copiilor , al părinților și al altor persoane se face printr-o singură intrare, intrarea principală, aflată sub
supravegherea îngrijitoarei de serviciu pe grădiniță.
c. Atribuțiile îngrijitoarei de
serviciu pe grădiniță sunt stabilite
de director.
d. Toate persoanle străine care
vizitează gradinița sunt legitimate si
consemnate în Registrul de Vizite.
e. Persoanele străine au acces
limitat în gradinită, fiind obligate
să aștepte în holul grădiniței
până vor fi
conduși către punctele unde au probleme de rezolvat.
f. Accesul
părinților în spațiile de
învățămât, sau al tutorilor legali, are loc în următoarele situații:
-pentru sprijinirea deplasării copiilor în
și din sala de grupă;
-cu prilejul
ședințelor , ședințelor de
consiliere parental și a lectoratelor cu
părinții;
-cu prilejul
întâlnirilor fixate de comun acord cu cadrele
didactice;
-cu ocazia desfășurării în grădiniță
a unor activități extracurriculare, a unor alte
evenimente la care aceștia sunt
invitați;
g. Părăsirea incintei si a curții grădiniței de către
copii însoțiți de
cadrele didactice , în vederea
desfășurării unor activități
educative, este strict interzisă fără înștiințarea și
acordul directorului.
h. Supravegherea copiilor în incinta și in
curtea grădiniței este asigurată în permanență de către cadrele didactice și îngrijitoare.
i. În situația în care părinții
deleagă o altă persoană sa preia copilul de la grădiniță, se solicită obligatoriu, pentru sporirea măsurilor de securitate, o
adresă scrisă cu datele persoanei respective, semnată de
părinți și confirmare
telefonică.
j. Se
interzice cu desăvârșire
pătrunderea în unitate a persoanelor însoțite
de câini, care sunt sub
influența băuturilor alcoolice
sau care au
în posesie arme
sau obiecte contondente, substanțe toxice
sau explozivo-pirotehnice,
iritante, lacrimogene sau ușor
inflamabile, publicații cu
caracter obscen sau
stupefiante.
Relațiile grădiniței cu alte instituții si cu publicul
Art.126
Gradinita cu Program Prelungit nr.2 Oltenita
se afla in subordonarea directa a I.S.J. Calarasi. Responsabilitatea mentinerii unei relatii
permanente cu I.S.J. revine directiunii gradinitei, sefilor comisiilor constituite.
Art.127.Gradinita intretine
relatii cu autoritatile locale, judetene, politia, biserica si alte instituții
guvemamentale si neguvemamentale. Reprezentantul gradinitei in relatiile cu
comunitatea locala, organizatiile guvernamentale si nonguvernamentale este
directorul sau un cadru didactic desemnat.
Ar1.128.
Cererile,
reclamatiile si sesizarile se inregistreaza in registrul de intrari / iesiri.
Sesizarile si reclamatiile se indosariaza intr-un dosar separat. Reclamatiile
si sesizarile anonime nu se iau in consideratie. Solicitantii vor primi
raspuns in termen de o luna.
Dispozitii finale
Art.129.
Prezentul
regulament intra in vigoare de la data aprobarii Iui in Consiliul profesoraI.
Art.130.
Toate
dispozitiile din regulamentele anterioare ce contravin prezentului regulament
se anuleaza.
Art.131
Prevederile
prezentului regulament sunt obligatorii pentru tot personalul didactic sau
nedidactic al gradinitei , pentru parinti
si copii.
Art.132
Modificarile
prezentului regulament se fac cu aprobarea Consiliului profesoral si
de administratie, si intra in vigoare
in termen de o saptamana de la aprobare, interval in care este adus la
cunostinta celor interesati.
|
Regulamentul de ordine interioară al grădiniței
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu