Regulamentul de ordine interioară al grădiniței



 Dispozitii generale
 Art.I Prezentul regulament este întocmit conform prevederilor  Legii  Educaţiei  Nationale nr.1/2011, a Statutului personalului didactic, a Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi  a altor reglementari aprobate  de M. E.N.
Art.2. Activitatea din grădiniţă se realizează în baza principiilor democratice, a drepturilor copiilor la educaţie şi protecţie, indiferent de condiţia socială, materială, de sex, rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă a părinţilor.
Art.3. Regulamentul conţine normele de organizare şi funcţionare ale Grădiniţei  , prevederile sale fiind obligatorii pentru director, personalul didactic şi personalul nedidactic, copii şi părinţi. Regulamentul intern se dezbate de către consiliul profesoral  si  se aproba  de consiliul  de administratie.
 Respectarea regulamentului intern este obligatorie pentru tot personalul salariat al unităţii de învăţământ şi părinţi. 
Organizarea şi conducerea grădiniţei
Art.4.  Conducerea    grădinitei  este asigurată   de Consiliul de administraţie si  director. În exercitarea atribuţiilor ce le revin,  Consiliul  de administraţie  şi  directorul conlucrează  cu  Consiliul  profesoral , cu Comitetul  de parinţi  si cu  autorităţile administraţiei  publice  locale.
                                      
   Organe de lucru

Art. 5 Organe de lucru sunt următoarele:
- Comisia de evaluare si  asigurare a calităţii  (activitate permanentă).
- Comisia metodică (activitate permanentă).
- Comisia pentru activităţi extracurriculare (activitate permanentă).
- Consiliul   pentru  curriculum (activitate permanentă).
- Comisia pentru perfecţionare şi formare continuă (activitate permanentă).
- Comisia pentru apărare şi intervenţii în situaţii de  urgenţă.
- Comisia pentru  sănătate si securitate în muncă.

Aceste organe îsi desfăşoară activitatea pe baza unor planuri de muncă anuale şi semestriale supuse aprobării Consiliului de administraţie.
Art.6. Fiecare comisie va avea o mapă care va conţine dosarul de procese-verbaIe, structura comisiei, regulamentul de funcţionare al comisiei şi alte acte normative privind activitatea comisiei, planurile de activitate, alte materiale. Mapa este admistrată de responsabilul comisiei, şi va fi păstrată la director.
  
Art.7. Procesele verbale întocmite la fiecare şedinţă vor consemna ordinea de zi, absenţele motivate sau nu, hotărârile adoptate. Vor fi semnate de cei prezenţi, iar cei absenţi vor semna ulterior de luare la cunoştinţă 

         Consiliul de administraţie  
Art.8  Consiliul de administraţie funcţionează conform prevederilor legilor in vigoare. Consiliul de administraţie are rol de decizie în domeniul organizatoric şi administrativ.
Art.9   Cele mai importante atribuţii    consiliului de administraţie sunt:
1-  administrează, prin delegare din partea consiliului local, terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea gradinită.
2- aprobă Proiectul de dezvoltare  instituţională al grădiniţei.
3- aprobă Regulamentul intern al unităţii de învăţământ, după ce a fost dezbătut în Consiliul profesoral.
4-elaborează fişele şi criteriile de evaluare pentru personalul didactic, în vederea acordării calificativelor anuale.
5-acordă calificative anuale pentru întreg personalul salariat.
6- aprobă curriculum-ul  la decizia  gradinitei  propus de consiliul  profesoral.
7- stabileşte componenţa şi atribuţiile comisiilor de lucru din unitatea de învăţământ;
8- avizează şi propune Consiliului local, spre aprobare, proiectul planului anual de venituri şi cheltuieli, întocmit de director.
9- hotărăşte strategia de realizare şi gestionare a resurselor financiare extrabugetare, conform legislaţiei în vigoare;
10- avizează proiectele de plan anual de şcolarizare, de state de funcţii şi de buget ale unităţii
11-stabileşte poziţia  grădiniţei  in relaţiile cu terţi:
12-organizează concursul de ocupare a funcţiei  de director:
13-aprobă planul de incadrare cu personal didactic , didactic  auxiliar  si nedidactic:
14-aprobă  programe de dezvoltare profesionala  a cadrelor didactice:
15-sancţionează  abaterile  disciplinare, etice  sau profesionale ale cadrelor  didactice:
16-aprobă comisiiile de concurs  si validează rezultatele:
Art.10   Membrii Consiliului de administraţie coordonează şi răspund de domenii de activitate, pe baza delegării de sarcini stabilite de preşedinte, prin decizie.
Art.11    Componenta Consiliul de administraţie al unităţii :
a) directorul unităţii de învăţământ;
b) reprezentanţi ai cadrelor didactice;
c) părinti:
e) reprezentanţi ai Consiliului  local   si ai primarului
 Art.12   Preşedintele   numeşte, prin decizie, secretarul Consiliului de administraţie, care are atribuţia de a redacta lizibil procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului de administraţie. La sfârşitul fiecărei şedinţe a Consiliului de administraţie, toţi membrii şi invitaţii, dacă există, au obligaţia să semneze procesul-verbal, încheiat cu această ocazie. Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale ale Consiliului de administraţie Registrul de procese-verbale ale Consiliului de administraţie este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul care conţine anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste, solicitări, memorii, sesizări etc.).
Art.13 Consiliul de administraţie se întruneşte
-lunar,
-ori de câte ori consideră necesar o treime din membrii acestuia :
-la solicitarea a jumătate plus unu din membrii consiliului reprezentativ al părinţilor: 
Directorul:
Art.14 Directorul exercită conducerea executivă a unităţii de învăţământ, în conformitate cu atribuţiile conferite de lege .
1-Directorul este subordonat inspectoratului şcolar.
2- Directorul reprezintă unitatea de învăţământ în relaţiile cu terţe persoane fizice şi juridice.
 3- Directorul unităţii de învăţământ cu personalitate juridică, în care funcţionează compartiment financiar-contabil coordonează direct acest compartiment. Personalul compartimentului financiar-contabil este subordonat directorului .
4- Raspunde de organizarea si coordonarea întregii activităţi din gradinită, de procesul instructiv-educativ, de activitatea intregului personal angajat in unitatea respectivă, de activitatea desfaşurată cu părinţii, de problemele financiare ale unităţii, de activitatea metodică, de cea de  perfecţionare, de păstrare, gestionarea si îmbogăţirea patrimoniului.
5- Directorul are drept de îndrumare şi control asupra activităţii întregului personal salariat al unităţii de învăţământ.
6.-Directorul grădiniţei asigură condiţiile de elaborare si de transmisibilitate a fişei psiho-pedagogice a copiilor din grupele mari si urmareşte corectitudinea si obiectivitatea datelor înregistrate.
7- Stabileşte atribuţiile personalului didactic,  didactic-auxiliar si nedidactic prin întocmirea fişei postului si controlează îndeplinirea lor.
8- Vizitarea unităţii  de către persoane din afara unităţii de învăţământ, se fac numai cu aprobarea directorului. fac excepţie reprezentanţii ISJ;
Art.15 Directorul este preşedintele Consiliului de Curriculum  si al  Consiliului profesoral , în faţa cărora prezintă rapoarte semestriale şi anuale;
Art. 16  În realizarea funcţiei de conducere, directorul are următoarele atribuţii:
a) coordonează elaborarea proiectului de dezvoltare instituţională;
b) lansează proiecte de parteneriat ;
c) emite decizii şi note de serviciu care vizează realizarea obiectivelor politicii educaţionale .
d) propune inspectorului şcolar general proiectul planului de şcolarizare, avizat de Consiliul profesoral.
e) în baza propunerilor primite, numeşte şefii comisiilor metodice, comisia pentru curriculum, comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii.
 f) poate propune Consiliului profesoral, spre aprobare, cadre didactice care să faca  parte din consiliul de administraţie şi solicită Consiliului reprezentativ al părinţilor şi, după caz, Consiliului local, desemnarea reprezentanţilor lor în Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ;
g) stabileşte atribuţiile preşedintelui   comisiei metodice, ai colectivelor pe domenii;
h) asigură, prin şefii ai comisiilor metodice, aplicarea planului de învăţământ, a programei  preşcolare .
i) controlează, cu sprijinul şefilor de comisie calitatea procesului instructiv-educativ. În cursul unui an şcolar, directorul efectuează asistenţe la orele de curs, astfel încât fiecare cadru didactic să fie asistat cel puţin  de 2 ori  pe semestru.  La asistenţele efectuate sau la unele activităţi, directorul este însoţit, de regulă, de  presedintele  Comisiei  metodice;
j) monitorizează activitatea de formare continuă a personalului didactic, didactic-auxiliar şi nedidactic;
k) aprobă graficul serviciului pe şcoală al personalului didactic ;
l) vizeaza statuI de functii al unităţii .

Art.17. Directorul unităţii de învăţământ, în calitate de angajator are următoarele atribuţii:
1- încheie contracte individuale de muncă cu personalul angajat.
2- aprobă concediile de odihnă ale personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic.
3- aprobă concediul fără plată şi zilele libere plătite.
4- consemnează zilnic, în condica de prezenţă, absenţele şi întârzierile de la orele de curs ale personalului didactic de predare precum şi ale personalului  nedidactic, de la programul de lucru.
5 - aprobă trecerea personalului salariat al unităţii de învăţământ, de la o gradaţie salarială la alta .

Art.18. Directorul unităţii de învăţământ, în calitate de evaluator, are următoarele atribuţii:
         a) informează Inspectoratul Şcolar cu privire la rezultatele de excepţie ale personalului didactic, pe care îl propune pentru conferirea distincţiilor şi premiilor;
b) apreciază personalul didactic de predare la inspecţiile pentru obţinerea gradelor didactice, precum şi pentru acordarea  gradaţiilor de merit;
Art. 19 . Directorul unităţii de învăţământ, în calitate de ordonator de credite, răspunde de:
a) elaborarea proiectului de buget propriu;
b) urmărirea modului de încasare a veniturilor;
c) necesitatea, oportunitatea şi legalitatea angajării şi utilizării creditelor bugetare, în limita şi cu destinaţia aprobate prin bugetul propriu;
d) integritatea şi buna funcţionare a bunurilor aflate în administrare;
e) organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a bilanţurilor contabile şi  a  conturilor de execuţie bugetară acolo unde exista serviciu contabil.
f) intocmeste si solicita cercului de executie bugetara necesarul de materiale utile desfăşurării normale a activităţii;
Art. 20  Directorul unităţii de învăţământ îndeplineşte şi următoarele atribuţii:
a) răspunde de realizarea, utilizarea, păstrarea, completarea şi modernizarea bazei materiale  a unităţii de învăţământ
b) se preocupă de atragerea de resurse extrabugetare, cu respectarea prevederilor legale;
          c) supune, spre aprobare, Consiliului reprezentativ al părinţilor o listă de priorităţi care vizează completarea şi modernizarea bazei materiale şi sportive, reparaţii, îmbogăţirea fondului de carte al biblioteci;
          d) răspunde de respectarea normele de igienă şcolară, de protecţie a muncii, de protecţie civilă şi de pază contra incendiilor, în unitate;
          e) aplică sancţiuni pentru abaterile disciplinare săvârşite de personalul unităţii de învăţământ, în limita prevederilor legale în vigoare;
Art. 21  Stabileste comisia de recepţie a alimentelor si a materialelor.
Art. 22 Asigură efectuarea inventarierilor, cu respectarea dispoziţiilor legale in vigoare.
Art. 23 Organizează licitaţii pentru reparaţii curente si capitale la unitatea respectivă.
Consiliul profesoral
Art.24 Consiliul profesoral este alcătuit din totalitatea personalului didactic de predare, titular şi suplinitor şi are rol de decizie în domeniul instructiv-educativ. Personalul didactic auxiliar al unităţii de învăţământ este obligat să participe la şedinţele Consiliului profesoral, atunci când se discută probleme referitoare la activitatea acestuia şi atunci când este invitat, absenţele nemotivate constituindu-se în abateri disciplinare.
Art. 25   La şedinţele Consiliului profesoral, directorul invită, în funcţie de tematica dezbătută, reprezentanţi desemnaţi ai părinţilor ,ai autorităţilor locale şi ai partenerilor sociali.
Art.26 - Consiliul profesoral se întruneşte
-          la începutul şi la sfârşitul fiecărui semestru,
-          când directorul consideră necesar,
-          la solicitarea, a jumătate plus unu din membrii Consiliului reprezentativ
-           la solicitarea a 2/3 din membrii Consiliul de administraţie.
      -             în şedinţă extraordinară  la cererea a minimum o treime din numărul membrilor săi.
Art. 27 Participarea la şedinţele Consiliului profesoral este obligatorie pentru cadrele didactice; absenţa nemotivată de la aceste şedinţe se consideră abatere disciplinară.
Art.28 Directorul unităţii de învăţământ numeşte, prin decizie, secretarul consiliului profesoral, care are atribuţia de a redacta lizibil procesele-verbale ale şedinţelor consiliului profesoral.  Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale al consiliului profesoral” Pe ultima foaie, directorul unităţii de învăţământ ştampilează şi semnează, pentru autentificarea numărului paginilor şi a registrului.  Registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul care conţine anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste, solicitări, memorii, sesizări etc.). Cele două documente oficiale, registrul şi dosarul, se păstrează la directorul unităţii de învăţământ.
Art.29  Consiliul profesoral are următoarele atribuţii:
1- analizează şi dezbate raportul de evaluare internă privind calitatea educaţiei şi raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară;
2- dezbate, avizează şi propune Consiliului de administraţie, spre aprobare, planul de dezvoltare a şcolii;
3- alege cadrele didactice care fac parte din Consiliul de administraţie;
4- aprobă componenţa nominală a comisiilor  din unitatea de învăţământ;
5-numeşte comisiile de cercetare a faptelor care constituie abateri disciplinare.
6-stabileşte sancţiuni disciplinare, pe baza raportului comisiei de cercetare, conform prevederilor legale în vigoare, ale prezentului regulament şi ale regulamentului intern;
7-validează oferta de discipline opţionale pentru anul şcolar în curs;
8- avizează proiectul planului de şcolarizare;
9- formulează aprecieri sintetice privind activitatea personalului de predare care solicită acordarea  gradaţiei de merit
10- dezbate şi avizează regulamentul intern al unităţii de învăţământ, în şedinţă.
11- dezbate probleme legate de conţinutul sau organizarea activităţii instructiv-educative din unitatea de învăţământ.
Consiliul pentru curriculum
Art.30  Componenţa consiliului este aprobata în fiecare an şcolar de Consiliul profesoral.
Art.31. Consiliul pentru curriculum elaborează:
a.  oferta curriculară a unităţii
b. metodologia de aplicare a activităţilor.
e. programe şi planuri anuale şi semestriale.
Documentele elaborate sunt supuse aprobării Consiliului profesoral.
Art.32. Consiliul pentru curriculum are în subordine următoarele comisii:
a)Comisia metodică
b)Comisia pentru evaluarea calităţii invăţământului.
Art.33 Comisiile se constituie anual (Consiliul de adminstraţie putând decide formarea şi altor  comisii iar şefii comisiilor sunt numiţi tot de acest consiliu).


      Comisia metodica
Art.34    Atribuţiile comisiei metodice sunt următoarele:
1- elaborează propunerile pentru oferta educaţională a unităţii de învăţământ şi strategia acesteia, cuprinzând obiective, finalităţi, resurse materiale şi umane, curriculum la decizia  gradinitei;
2-     consiliază cadrele didactice, în procesul de elaborare a proiectării didactice şi a planificărilor semestriale;
3-monitorizează parcurgerea programei la fiecare grupă;
4- organizează activităţi de formare continuă şi de cercetare , activitati   demonstrative, schimburi de experienţă etc;
5- menţine permanent contactul cu I.S.J., prin responsabilul de cerc, informându-se cu privire la noutatile  ce pot aparea .
6- informeaza personalul didactic de modificările care apar si distribuie fiecarui cadru materiale primite de la ISJ;
7- elaboreaza materiale de sinteza pe diferite teme (curriculum, evaluare, metode şi strategii didactice;
8- sprijina personalul didactic în activitatea de perfecţionare şi susţinere a examenelor de grade didactice;
9-sprijina cadrele aflate la începutul activităţii didactice;
10- sprijinirea personalului didactic în aplicarea reformei sistemului educaţional şi în îmbunătăţirea activităţii didactice;
Art .35     Presedintele comisiei metodice-atributii:
1- stabileşte atribuţiile fiecărui membru al comisiei metodice;
2- evaluează activitatea fiecărui membru al comisiei metodice;
       3- propune consiliului de administraţie calificativele anuale ale acestora; 
     4- efectuează asistenţe la lecţiile personalului didactic de predare  cu precădere  la stagiari şi la cadrele didactice nou venite în unitatea de învăţământ;
5- răspunde în faţa directorului şi a inspectorului de specialitate de activitatea profesională a membrilor acesteia;
6- are obligaţia de a participa la toate acţiunile iniţiate de director şi de a efectua asistenţe la  activitati, în special la stagiari, la cei nou veniţi, sau la cei în activitatea cărora se constată disfuncţii;
7- răspunde de modul in care evaluarile iniţiale, continue si finale ale programelor copiilor reflectă obiectivitate si vigoare ştiinţifică;
8- raspunde de dosarele cu fisele de evaluare ale fiecarei grupe.
Art .36    Şedinţele catedrei/comisiei metodice se ţin:
-          lunar, după o tematică aprobată de directorul unităţii de învăţământ;
-          ori de câte ori directorul ori membrii comisiei consideră că este NECESAR;

Comisia pentru evaluarea si asigurarea calităţii
Art. 37. În baza metodologiei elaborate de M.E.C.T.S ,  gradinita elaborează si adoptă propria strategie şi propriul regulament de funcţionare a comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii.
Art. 38.Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii este formată din 3-9 membri.
Art.39 Componenţa comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii cuprinde, în număr relativ egal:
a) cadre didactice ;
b) reprezentanţi ai părinţilor ;
c) reprezentanţi ai consiliului local.
 Art. 40   Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii are următoarele atribuţii:
a) elaborează anual un raport de evaluare internă privind calitatea educaţiei în gradinita pe baza căruia directorul elaborează raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitate. Raportul este pus la dispoziţia evaluatorului extern;
b) elaborează propuneri de îmbunătăţire a calităţii educaţiei;
c) cooperează cu agenţia română specializată pentru asigurarea calităţii, cu alte agenţii şi organisme abilitate sau instituţii similare din ţară ori din străinătate, potrivit legii.
                 Comisia  de perfecţionare şi formare continuă
Art.41  Componenta comisiei este stabilită de Consiliul de Administraţie.
Art. 42 Atribuţiile comisiei
identifică nevoile de formare/perfectionare şi proiectează activitatea de formare continuă/perfectionare a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din şcoală, în funcţie de acestea;
-          identifică şi contactează furnizori de formare agreaţi/acreditaţi de MEN, în vederea realizării de stagii de formare/perfectionare în ţară sau în străinătate, în conformitate cu nevoia de formare/perfectionare identificată la nivelul unităţii şcolare;
-          întocmeşte Strategia de dezvoltare a resurselor umane la nivelul şcolii pe care o prezintă spre avizare Consiliului de administraţie;
-          proiectează şi desfăşoară activităţi concrete pentru realizarea obiectivelor cuprinse în strategia de dezvoltare a resurselor umane;
-          elaborează informări, semestrial şi la cererea directorului, asupra activităţii comisiei, pe care le prezintă în Consiliul profesoral şi/sau Consiliul de administraţie, după caz;
-          ţine în permanenţă legătura cu inspectorul de perfecţionare/formare de la ISMB şi cu Casa Corpului Didactic pentru informarea  şi consilierea tuturor cadrelor didactice cu privire la examenele de definitivat,gradul II şi gradul I şi la oferta de formare a Casei Corpului Didactic;
-          asigură respectarea OMECTS nr. 5562/07.11.2011 prin care se aprobă Metodologia privind sistemul de acumulare, recunoaştere şi echivalare a creditelor profesionale transferabile prin: redactarea deciziei interne pentru desemnarea comisiei pentru echivalarea de credite profesionale transferabile, monitorizarea activităţii acestei comisii pentru respectarea graficului precizat în metodologie (art. 13).
-          realizează informarea cadrelor didactice cu privire la Metodologia privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar aprobată prin OMECTS nr 5561/7.10.2011
-          realizeaza rapoartele de evaluare a activitatii desfasurate pe care le prezinta in Consiliul profesoral si/sau Consiliul de administratie, dupa caz;

                 Comisia de activităţi extracurriculare
Art.43 Componenţa comisiei este stabilită de Consiliul de Administraţie.
Art.44 Comisia are următoarele atribuţii:  
 - centralizează:  copii participanţi, programul activitatilor;
- propune activităţi pentru petrecerea timpului liber (festivaluri, spectacole, tabere) ;
- coordonează pregătirea şi desfăşurarea serbărilor şcolare, a concursurilor şcolare.

           Comitetul de securitate şi sănătate în muncă
Art.45 Este constituit şi funcţionează în conformitate cu legea 90/1996 privind normele generale de protecţie a muncii.
Art.46 Comisia.de protecţie a muncii are în componenţa: o educatoare pentru cadrele didactice şi administrator pentru personalul auxiliar şi nedidactic.
 Art.47 Componenţa comisiei se stabileşte la fiecare început de an şcolar şi este coordonată de un preşedinte desemnat de Consiliul de administraţie.

Art.48  Atribuţiile  constau în:
- elaborarea normelor de proteţie a muncii pe diferite compartimente şi activităţi ţinând cont de riscurile şi accidentele ce pot interveni;
- organizarea instructajelor de protecţie a muncii pe activităţi (la fiecare şase luni);
- efectuarea instructajelor de protectie a muncii. pentru activităţi extracurriculare (de către conducătorii activităţilor);
- elaborarea de materiale informative cu privire la riscurile de accidente ce pot apărea în grădiniţa şi în afara grădiniţei;
- asigurarea condiţiilor normale de desăşurare a activităţilor grădiniţei în colaborare cu administraţia.
Art.49  Comisia  se întruneşte semestrial şi ori de câte ori este nevoie.


 Comisia  pentru  apărare şi intervenţii în situaţii de urgenţă

Art.50 Atribuţiile comisiei  sunt:
- organizează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor, a unor dezastre naturale, prin plan anual de muncă.
- urmăreşte realizarea acţiunilor stabilite şi prezinţa periodic normele şi sarcinile de prevenire  ce revin personalului precum şi consecintele diferitelor manifestări de neglijenţă şi nepasare.
-intocmeşte necesarul de mijloace şi materiale pentru PSI şi solicită conducatorului de unitate fondurile necesare.
- difuzează în sălile de grupă , cabinete etc, planurile de evacuare în caz de incendiu si calamităţi  şi normele de comportare.
-elaborează materiale informative şi de documentare care să fie utilizate de personalul unitaţii.


                                             Procesul instructiv - educativ

    Procesul de învăţământ. Planuri cadru de învăţământ. Programe.

Art. 51 Continutul procesului instructiv-educativ care se realizează în învăţământul preşcolar este structurat în planuri de învăţământ, pentru fiecare grupă în parte, şi în programe avizate de Comisia Naţională de Specialitate aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, după cum urmează :
  
Intervalul de vârstă
Categorii de activităţi de invăţare
Nr.de activităţi/săptămână
Nr.ore/tură, din norma cadrului didactic, dedicate categoriilor de activităţi din planul de învăţământ
ON*
OP/OS*
37 – 60 luni (3,1 - 5 ani)
Activităţi pe domenii experienţiale
7
+ 7
2h x 5 zile = 10h
Jocuri si activităţi didactice alese
10
+ 5
1,5h x 5 zile = 7,5h
Activităţi de dezvoltare personală
5
+ 10
1,5h x 5 zile = 7,5h
TOTAL
22
+ 22
25 h
61 –73 luni (5,1 – 6  ani)
Activităţi pe domenii experienţiale
10
 + 10
3h x 5 zile = 15h
Jocuri si activităţi didactice alese
10
+ 5
1h x 5 zile = 5h
Activităţi de dezvoltare personală
6
+ 11
1h x 5 zile = 5h
TOTAL
26
 + 26
25 h
Art.52 Metodologiile didactice utilizate in învăţămantul preşcolar, strategiile aplicate in demersul didactic valorizează copilul, îl diferenţiaza şi il individualizează în vederea sprijinirii dezvoltării sale potrivit ritmului propriu.
Art.53 În demersul educaţional este interzisă discriminarea copilului dupa criterii care vin în contradicţie cu drepturile sale.
Art.54 În demersul educaţional se respectă dreptul copilului la joc{ jocul reprezinta activitatea/forma fundamentala de invatare, mijlocul de realizare şi metoda de stimulare a capacităţii si creativităţii copilului, ca un drept al acestuia şi ca o deschidere spre libertatatea de a alege, potrivit trebuinţelor proprii).
Art 55. Activităţile desfăşurate de educatoare eu copiii care se incadreaza in nivelul 1, 3-5 ani se recomanda a fi gandite si organizate din perspectiva orientarii spre socializare, pe cand activitatile desfasurate cu copiii care se incadreaza in nivelul 5-6 ani vor fi gandite si organizate din perspectiva pregătirii pentru  şcoală.
Art. 56 Întreaga activitate desfasurata de  cadrul  didactic cu copiii la grupă se reaIizează pe baza cunoaşterii temeinice si respectării obIigatorii a prevederilor planurilor cadru si programelor şcolare, aprobate de M.E.N.        
 Structura anului şcolar.
Art.57  Este cea stabilită de M.E.N. în fiecare an şcolar .
Art.58 Deschiderea cursurilor se face in mod festiv pe baza unui program , în prima zi a anului şcolar incepând cu ora 9.00. Disciplina este asigurată de educatoarele fiecarei grupe în parte.
Art.59 Incheierea activităţilor se marchează prin serbarea de sfârsit de an şcolar organizată după un. program stabilit .

    Programul grădiniţei.

Art.60 În Învăţământul preşcolar se respectă structura anului şcolar stabilit pentru învăţământul  preuniversitar.
*   Grupele cu program prelungit (6,00-18,00) funcţionează continuu, asigurând atât educaţia şi pregătirea  corespunzatoare a copiilor pentru şcoală si viaţă socială cât şi protecţia socială a copiilor. Art.61  Grupele cu program prelungit pot fi inchise temporar, cu acordul inspectoratului scolar si cu atentionarea parintilor, nu mai mult de 60 de zile pe an, pentru curatenie, reparatii sau dezinsectii.
·               În perioada închiderii unităţii, inspectoratul şcolar şi conducerea grădiniţei vor lua măsuri    de asigurare a protecţiei copiilor contactând unităţi apropiate care funcţionează în perioada respectivă şi pot prelua acei copii.
               Grupele  de program  normal (8,00-13,00) respectă  vacanţele inter  si intrasemestriale.
Art.62  Programul zilnic al copiilor se desfasoara pe baza unei planificari care vizeaza proiectarea tuturor activitatilor in care sunt implicati copiii pe parcursul intregului an scolar.
Art.63  Activitatea instructiv-educativă în grădiniţă de copii se desfaşoară pe baza unui orar stabilit de educatoare. Acesta respectă prevederile planului de învăţămant pentru grupa respectivă şi poate fi flexibil;

                                           
Constituirea grupelor.

Art.64 Învăţământul preşcolar cuprinde preşcolari cu vârste între 3 si 6 ani si se organizează de regulă, pe grupe consituite dupa criteriul de vârstă a copiilor sau după nivelul de dezvoltare globală  a acestora.
Art.65 Grupa se constituie respectând prevederile legale şi cuprinde  în medie 20 copii / grupă
Art.66 Înscrierea copiilor se face, de regula, la incepand  cu luna mai a anului scolar in curs  pentru anul scolar urmator  sau in situatii deosebite, in timpul anului scolar, in limita locuritor disponibile.
A) La înscrierea copiilor in grădiniţă nu se percep taxe.
B) La înscrierea copiilor este interzisă discriminarea după orice fel de criteriu.
Art.67 Pentru asigurarea hranei copiilor aflaţi la grupele  cu program prelungit, părintii sau susţinătorii legali plătesc o contribuţie stabilită de legislaţia în vigoare. Recalcularea contribuţiei părintilor pentru hrana care se asigura copiilor în grupele cu orar prelungit determinată de absenţa copilului din unitate, se face potrivit reglementarilor în vigoare.
Art. 68 Actele necesare înscrierii copiilor în grădiniţă sunt:
• Cerere de înscriere;
• Adeverinţe cu veniturile părinţilor sau alte acte doveditoare ale veniturilor familiale;
• Copie dupa certificatul de nastere al copilului ;
• Fişa medicală, completata potrivit reglementarilor în vigoare;
• Aviz epidemiologic, eliberat potrivit prevederilor legale;
Art. 69 Datele personale extrase din actele cuprinse în dosarul de înscriere, se
consemnează în Registrul de evidenţă a înscrierii copiilor.
Art. 70 Transferarea copilului de la o grădiniţă la alta se face la cererea părintilor sau a susţinătorilor legali, cu avizul celor două unităţi, în limita locurilor planificate.
Art. 71  Scoaterea copilului din evidenţa grădiniţei se face în urmatoarele situaţii:
• În caz de boală infecţioasă cronică, cu avizul medicului.
• În cazul în care copilul absentează doua saptamâni consecutiv, fara motivare.
Art.72   Pentru menţinerea frecvenţei copiilor educatoarea trebuie să aibă o bună colaborare cu familia acestora.

  

 Evaluarea

Art. 73 Educatoarea foloseşte modalităţi diverse de evaluare a progreselor copiilor si acordă atenţie implicării copiilor in procesul evaluării.
Art. 74 Evaluarea se face ritmic conform metodologiei stabilite de Consiliul Naţional de Evaluare si Examinare respectându-se prevederile din Regulamentul de organizare si funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat.
 Art.75 Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârsta şi de particularităţile psihopedagogice ale copiilor. Acestea pot fi:
a) lucrări scrise;
b) activităţi practice;
d) teste orale;
e) portofolii;

 Resurse umane

Art. 76 Personalul didactic, nedidactic , ,care îşi realizează norma de activitate in grădiniţă, are obligaţia de a respecta ordinea, discliplina, programul de muncă, regulamentul de ordine interioara, sarcinile specifice si obligatorii din fisa individuala a postului, precum şi normele in vigoare prevăzute de legislaţia muncii, din domeniul sanitar etc .
  Drepturile si obligatiile fiecarui salariat din gradinita se respecta in mod obligatoriu indiferent  de categoria socio-profesionala pe care o reprezinta.  Personalul angajat in gradinita de copii are datoria si obligatia de a respecta normele privind asigurarea vietii, sanatatii si integritatii copilului pe timpul cat acesta se afla in unitatea prescolara
Art. 77 Consiliul de administratie si directorul stabilesc norme si competente care completeaza fisa individuala a postului pentru personalul didatic si nedidactic, in functie de necesitatile gradinitei.
 Art.78  Obligaţiile angajaţilor
Angajaţii trebuie să acţioneze cu bună credinţă, în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate prin încheierea contractului lor de muncă, precum şi în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic, a Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi a prezentului codi etic. Aceştia au, de asemenea, obligaţia de a raporta, folosind canalele de comunicare adecvate, orice încălcări ale regulilor de conduită stabilite prin proceduri interne.
Personalul grădiniţei are obligaţii şi răspunderi de natură profesională, materială şi morală, care garantează realizarea, la nivelul standardelor de calitate, a procesului instructiv-educativ din grădiniţă.
  • Ţinuta decentă, limbajul lipsit de vulgarităţi de orice fel, atitudinea apropiată faţă de copii, cultivarea respectului faţă de lege, de etica profesională şi grija pentru calitatea cât mai ridicată a activităţii didactice sunt cerinţe obligatorii pentru toţi angajaţii grădiniţei;
  • Personalul organizaţiei are obligativitatea să-şi îndeplinească atribuţiunile cu profesionalism, imparţialitate şi în conformitate cu legea şi să se abţină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii colegilor sau prestigiului grădiniţei;
  • Angajaţii au îndatorirea să respecte normele de conduită profesională şi civică prevăzute de lege;
  • Salariaţii au obligaţia morală să-şi acorde respect reciproc şi sprijin în îndeplinirea obligaţiilor profesionale;
  • Personalul grădiniţei răspunde, potrivit legii, de îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin precum şi de atribuţiile ce-i sunt delegate;
  • Angajaţii grădiniţei au obligaţia să respecte regimul juridic al conflictului de interese şi a incompatibilităţii stabilite de lege;
  • Personalului grădiniţei îi este interzis să solicite sau să accepte, direct sau indirect, în exercitarea funcţiei lor, daruri sau alte avantaje;
  • Personalul didactic este obligat să urmeze forme de perfecţionare profesională, în conformitate cu metodologia elaborată de MEN;

CADRUL  DIDACTIC  PENTRU  INVATAMANTUL  PRESCOLAR

 Art .79  SARCINI:
1-Să studieze şi să cunoască programele activităţilor instructiv-educative din grădiniţa de   copii, inclusiv programa clasei   pregatitoare;     
2-Să studieze materialele metodice, literatura pentru copii, scrisorile metodice transmise de catre ISJ.
3-Să elaboreze planificări  în conformitate cu prevederile programei.
4-Să parcurga integral planificarile activităţilor.
5-Să –şi sectorizeze  sala  de  grupă în conformitate cu cerinţele programei şi ale scrisorilor metodice.
6-Să planifice şi să desfaşoare formele de jocuri si activităţi alese pe centre/zone de activitate.
7-Să pregăteasca şi să confecţioneze mijloace de învăţământ pentru activităţile pe domenii experienţiale şi activităţile alese.
8-Să pastreze în mape individuale lucrările copiilor(PORTOFOLUI COPIILOR).
9-Să întocmeasca zilnic  proiecte  de ativitate   daca este educator debutant) si proiecte  model pentru fiecare categorie de activitati (pentru educatoareIe ce au grade didactice).
10 -Sa completeze zilnic documentele educaţionale (catalog, condica de activitate zilnică ).  
11-Să elaboreze şi să completeze fişe sau caiete de cunoaştere a preşcolarilor în grupă pe care o conduce.
12-Să completeze împreună cu profesorul psiholog, fisa psiho-pedagogică a copiilor ce pleacă la scoala şi să o  inmâneze învăţătorului.
13-Să respecte cu stricteţe disciplina muncii specifică instituţiei de învăţământ (program, regulament de ordine interioară etc.), să participe la toate activităţile organizate de unitate.
14-Să evite desfăşurarea in spaţiul de învăţământ preşcolar a activităţilor politice, de prozelitism religios .
15- Să evite in spaţiul de învăţământ  discuţiile neprincipiale si relaţii de natură sa umbrească prestigiul profesiei de cadru  didactic

 Art. 80 Activitatea metodică şi de perfecţionare
16-Să studieze noutăţile apărute in domeniu.
17-Să participe la comisia metodică in mod activ prin referate, activităţi demonstrative etc.
18-Să organizeze şi să participe la activităţile ce se desfăşoara în cadrul cercurilor pedagogice.
19-Să efectueze interasistenţe la activităţi pe domenii experienţiale, la jocurile si activitatile pe arii de stimulare.
20-Să participe la consfătuiri de lucru, conferinţe, simpozioane, sesiuni de referate pe probleme specifice.
21-Să manifeste preocupare pentru instrucţia didactică din domeniul specialităţii.
22-Să se preocupe de propria perfecţionare prin grade didactice, reciclări.

Art.81 Activitatea socială
23-Să desfaşoare propaganda pedagogică in randul parintilor prin prezentarea unor materiale, activitati practice compatibile cu invatamantul prescolar.
24-Să organizeze si sa desfasoare activitati cultural-educative pentru copii.
25-Să respecte programul de lucru şi să raspundă de securitatea vieţii copiilor pe timpul activităţilor.
26-Să desfăşoare activitatea de  cadru  didactic  de serviciu cu toate activităţile ce decug din aceasta.
27-Să participe activ la rezolvarea diverselor probleme specifice instituţiei preşcolare.
28-Să aibă un comportament etic cu copiii, cu colegele si părinţii ;

Art.82.Conform Regulamentului de organizare si funcţionare al unităţilor de învăţământ preuniversitar si Regulamentului de ordine interioară, cadrele  didactice nu operează cu sume  de bani  colectate de la  părinţi. Sumele  sunt  strânse  si păstrate  de casierul comitetului de părinţi.

Art.83  Program de lucru:  8,00-13,00  si  12,30-17,30 (sau  la plecarea ultimului copil) la grupele de program prelungit
                                                   8,00-13,00  la grupele de program  normal
Art.84 Să respecte  legislaţia  în vigoare   şi   normele regulamentului interior.

  PERSONALUL   didactic  auxiliar  si  nedidactic

Art.85   Personalul  didactic  auxiliar  si  nedidactic  are obligaţia de muncă de 8 ore pe zi ( 6,00-14,00   si  10,00-18,00 – personal nedidactic)      .
Art.86 Personalul  didactic  auxiliar  si nedidactic  are dreptul la un concediu anual conform legislaţiei în vigoare.

ADMINISTRATOR  FINANCIAR-CONTABIL

Art. 87  Sarcini
  1. Serviciul de contabilitate al  grădiniţei  este subordonat directorului-ordonator terţiar de credite, asigură  si răspunde de organizarea şi desfăşurarea activităţii financiar-contabile a unităţii de învăţământ, în  conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
2. Contabilitatea îndeplineşte orice sarcini financiar-contabile încredinţate de director sau stipulate
expres în acte normative;
3. Alte sarcini sunt prevăzute în fişa postului.

        ADMINISTRATORUL  DE PATRIMONIU

 Art.88   Are urmatoarele sarcini:
1-Înregistrează si eliberează zilnic alimente pe baza listelor de consum si calculează valoarea acestora;
2- Ţine la zi intrarea si ieşirea materialelor si alimentelor şi întocmeşte la sfârşitul lunii situaţia centralizatoare;
3-răspunde de pregătirea Ia timp, în bune condiţii a hranei, de achiziţionarea si păstrarea alimentelor, de starea igienică a magaziei de alimente;
4-achiziţionează la timp mobilierul, jucăriile si materialul didactic, conform sugestiilor directoarei;
5-se îngrijeşte din timp de repararea c1ădirilor şi a inventarului mobil;
6-va asigura efectuarea curăţeniei localului;
7-încasează contribuţia de la părinţi şi o depune la bancă;
8-asigură aplicarea măsurilor privind  situaţiile  de  urgenţă;
9- răspunde de păstrarea, folosirea mijIoacelor fixe şii a obiectelor   de inventar :         
10-răspunde de protecţia muncii în cadrul unităţii;
11- lucrează sub conducerea directorului;
12-orice plecare din unitate pentru aprovizionare este anunţată;
13-nu  are  drept  de aprobare de cereri de învoire a personalului din unitate;
14-are un comportament etic cu copiii cu colegele si părinţii ;
15- contactează lucratori externi pentru reparaţii majore;
16-programul de Iucru:  6,00-14,00
17-în situaţii “problema”(urgente),situaţii neprevazute, pentru scurt timp, poate ajuta  la supravegherea copiilor.
18-respectă normele regulamentului interior.

 INGRIJITOARELE
Sunt  persoane dinamice, receptive la nou, spirit autodidact, rezistente  la stres.                              
Art.89 Îngrijitoarele deschid si închid grădiniţa si în general au grijă de clădirea unităţii.
Art.90 Au  responsabilitatea să asigure securitatea clădirii , a proprietăţii si a anexelor acesteia.
Art.91   Îndatoririle postului:
1-fac zilnic curăţenia localului şi în zonele exterioare din perimetrul grădiniţei;
2- o dată pe săptamânî  efectuează curăţenia generală;
3- îngrijesc şi răspund de obiectele de inventar si materialele din unitate;
4- ajută la transportuI alimentelor (cand este nevoie);
5- însotesc permanent copiii la toaletă, la spălător;
6- dau  ajutor copiilor la masă;
7- dau  ajutor copiilor la dezbracat ,îmbrăcat; 
8- efectuează curăţenia în sălile de grupă dupa plecarea ultimului copil;
9- zilnic matură holurile,  sterg praful; 
10- periodic efectuează dezinfectarea jucăriilor;
11-nu vor părăsi Iocul de muncă si nu vor pleca înainte de terminarea programului;
12- au un comportament etic cu copiii, cu colegele şi părinţii ;
13- în permanenţă sunt obligate să poarte ţinuta vestimentară stabilită (halat );
14- răspunde tuturor solicitărilor educatoarelor .De exemplu:
 *vor însoţi educatoarea şi pe cei mici  in curte, la plimbare, la teatru,la concursuri;
 *vor ajuta la aranjarea sălilor de grupă;
15-în situatii “problemă”(urgenţe),situatii neprevazute,pentru scurt timp, poate ajuta  la supravegherea copiilor.
16- pregătesc şi strâng paturile copiiIor ;
17-tura de dimineaţă supraveghează preşcolarii între 6.00 - 8.00 (pâna la inceperea programului cadrelor  didactice);
18-program de lucru : 6.00-14.00  si 10.00-18.00
19-respectă normele regulamentului interior;

  BUCATARUL  

Art. 92   Are următoarele sarcini:
1- pregateşte hrana la timp şi în bune condiţii; .
2- primeşte alimente de la administrator în prezenţa comisiei (asistent , educatoarea de serviciu) si semnează foaia de alimente;
3- dispune de cantitatea şi calitatea hranei copiilor, potrivit raţiei de alimente. În acest scop este obligat să cunoască raţiile, gramajul la alimente şi regulile principale de pregătire a mâncării pentru copii;
4- răspunde de starea a de curăţenie a bucătăriei, a veselei si inventarul pe care îl are in primire;
5- zarzavatul va fi curăţat numai in camera destinată acestui scop;
6- vasele vor fi spălate în camera destinată acestui scop;
7- este obligat să respecte igiena la locul de muncă si atunci când se serveşte masa;
8- este abligat să poarte halat şi bonetă de culoare albă în perfectă stare de curăţenie;
9- este interzisă intrarea în bucătărie a altor persoane care nu fac parte din acest sector; 
10- are un comportament etic cu copiii, cu colegele si părinţii ;
11- programul de lucru este   6.00  -  14.00
12- respectă normele regulamentului intern;

                                                                      PĂRINŢII

Art.93 (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu grădiniţa  în vederea realizării obiectivelor educaţionale.
(2) Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe săptamană, să ia legătura cu   cadrul  didactic pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.
(3) Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal sunt obligaţi, conform legii, să asigure frecvenţa  copiilor.
(4) Părinţii sau susţinătorii legali ai copiilor au obligaţia ca în cazul îmbolnăvirii copiilor, să îi reţină acasă până la finalizarea tratamentului şi să-i aducă la grădiniţă numai cu avizul medicului.
(5) În relaţiile cu întregul personal al grădiniţei, părinţii au obligaţia să aibă un comportament decent, să dea dovadă de răbdare şi înţelegere, să vorbească cu calm,  să nu provoace discuţii neprincipiale iar dacă au nemulţumiri  legate de copii, să se adreseze educatoarei  . Dacă problema  nu se rezolvă, părinţii au obligaţia de a o sesiza directorului grădiniţei.
                          Comitetul de părinţi al grupei
 Art. 94(1) Comitetul de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea generală a părinţilor grupei , convocată de educatoare, care prezidează şedinţa.
(2) Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi al grupei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului şcolar.
(3) Comitetul de părinţi al grupei se compune din trei persoane:
-un preşedinte;
-doi membri;
Cadrul  didactic  convoacă adunarea generală a părinţilor la:
- începutul fiecărui semestru;
-încheierea anului şcolar;
-ori de câte ori este necesar.
(4) Comitetul de părinţi al clasei reprezintă interesele parintilor   copiilor   în :
-adunarea  generală  a  părinţilor  de la nivelul unităţii ;
-în consiliul reprezentativ al părinţilor;
-în consiliul profesoral ;
-în alte organisme ale unităţii.
Art.95 Comitetul de părinţi al grupei  are următoarele atribuţii:
a) asigura frecvenţa copiilor;
b) sprijină cadrul didactic în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;
c) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor din grădiniţă;
d) atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din sala de grupă  şi din unitate;
e) sprijină conducerea grădiniţei  în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a sălilor de grupă şi a unităţii de învăţământ.
Art.96    Comitetul de părinţi al grupei poate propune, în adunarea generală, o sumă prin care părinţii să contribuie la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei sau a gradinitei;
Art.97  Contribuţia  nu este obligatorie. Informarea celor implicaţi cu privire la conţinutul acestui articol este obligatorie.
Art.98  Contribuţia se colectează şi se administrează numai de către comitetul de
părinţi, fără implicarea cadrelor didactice.
Art.99 Cadrelor  didactice   le  este interzis sa opereze cu aceste fonduri.
Art.100   Fondurile băneşti ale comitetului de părinţi se cheltuiesc la iniţiativa acestuia sau ca urmare a propunerii  cadrelor  didactice  sau a directorului, însuşite de către comitet.
 Consiliul reprezentativ al părinţilor
 Art.101  În luna    septembrie,   În Adunarea generală de la începutul anului şcolar, convocată de director, se alege Consiliul reprezentativ al părinţilor.
Art.102  Consiliul reprezentativ al părinţilor din grădiniţă este compus din preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei grupe.
Componenţa: 7 - 9 membri (preşedinte, vicepreşedinte, casier si alţi 4 - 5 membri)
 Consiliul reprezentativ al părinţilor îşi desemnează reprezentanţii săi în organismele de conducere ale grădiniţei.
 Art.103 Preşedintele Consiliului reprezentativ al părinţilor este reprezentantul părinţilor în Consiliul de administratie al grădiniţei.
Art.104 Consiliul reprezentativ al părinţilor se organizează şi funcţionează în conformitate cu propriul regulament de ordine interioară.
Art. 105 Consiliul reprezentativ al părinţilor  are următoarele atribuţii:
-propune unităţii discipline optionale  care să se studieze prin curriculumul la decizia gradinitei (alte optionale decat cele prevazute in oferta gradinitei daca sunt in concordanta cu proiectul de dezvoItare institutionala al gradinitei si cu cererile "pietei" pana in luna martie a fiecarui an );
- sprijină parteneriatele educaţionale dintre gradinita  şi instituţiile cu rol educativ în plan local;
- susţine gradinita în organizarea şi desfăşurarea festivităţilor anuale;
- susţine conducerea unităţii  în organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme educaţionale;
- sprijină conducerea unităţii de învăţământ în întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;
Art.106 Comitetele de părinţi ale grupelor /Consiliul reprezentativ al părinţilor pot atrage resurse financiare extrabugetare, constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., venite din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor fi utilizate pentru:
a) modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii de învăţământ, a bazei materiale şi sportive;
b) sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;
c) alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de învăţământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.
Art.107 Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.
Art.108  Fondurile colectate se cheltuiesc numai prin decizia organizaţiilor părinţilor,din proprie iniţiativă, sau în urma consultării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
Art.109  O comisie de cenzori, formată din 3 membri   va   verifica activitatea financiara a Consiliului.


               

                                                                      PREŞCOLARII

Art.107. (1) Preşcolarii trebuie să aibă o comportare civilizată, atât în unitatea de învătământ, cât si
în afara ei.
(2) Preşcolarii trebuie să cunoască si să respecte, după puterea lor de întelegere:
a) regulile de circulatie si cele cu privire la apărarea sănătătii;
d) normele de tehnica securitătii muncii, de prevenire si de stingere a incendiilor;
e) normele de protecţie civilă;
f) normele de protecţie a mediului;

                                           Exercitarea calităţii de preşcolar

Art.108. (1) Calitatea de prescolar se exercită prin frecventarea cursurilor si prin participarea la toateactivitătile existente în programul fiecărei unităti de învătământ.
(2) Evidenta prezentei prescolarilor se face în fiecare zi de către educator/institutor, care
consemnează, în mod obligatoriu, fiecare absentă.
Art.109. (1) Absentele datorate îmbolnăvirii prescolarilor, bolilor contagioase din familie sau altor
cazuri de fortă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.
(2) Motivarea absentelor se efectuează pe baza următoarelor acte:
a) adeverintă eliberată de medicul de familie si avizată de medicul scolar (dacă există);
b) adeverintă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în cazul în care prescolarul a fost
internat în spital, avizat(ă) de medicul scolar (dacă există);
c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al prescolarului, adresată directorului unitătii de
învătământ si aprobată de acesta, în urma consultării cu educatoarea grupei.
(3) Motivarea absentelor se face de către educatoare, în ziua prezentării actelor justificative.
(4) În cazul prescolarilor, parintele/tutorele legal are obligatia de a prezenta, personal, educatoarei
actele justificative pentru absentele copilului lor.
(5) Actele pe baza crora se face motivarea absentelor vor fi prezentate la reluarea activitatii
prescolarului si vor fi pastrate de catre educatoare pe tot parcursul anului scolar.
(6) Toate adeverintele medicale trebuie sa aiba viza cabinetului, care are în evidenta fisele
medicale/carnetele de sanatate ale prescolarilor.
(7) Nerespectarea prevederilor alin. 4 atrage dup sine neprimirea copilului în colectivitate.

                                             Drepturile prescolarilor

Art.110. (1) Prescolarii din învatamântul de stat si particular se bucur de toate drepturile
constitutionale, de egalitate în toate drepturile conferite de calitatea de prescolar.
(2) Nici o activitate organizata în unitatea de învatamânt nu poate leza demnitatea sau personalitatea prescolarilor.
Art. 111. (1) Prescolarii din învatamântul de stat beneficiaz de învatamânt gratuit.
2) Prescolarii pot beneficia de alte forme de sprijin material , acordate de banci,fundatii etc. în
conditiile legii.
(3) Prescolarii pot beneficia de suport financiar si din sursele extrabugetare ale unitatilor  în
conditiile legii.
(3) Prescolarii pot beneficia de suport financiar si din sursele extrabugetare ale unitatilor de
învatamânt de stat.
Art.112. (1) Conducerile unitatilor de învatamânt sunt obligate s puna, gratuit, la dispozitia
prescolarilor, bazele materiale si bazele sportive pentru pregtirea organizat a acestora.
Art.113. În timpul scolarizarii, prescolarii beneficiaz de asistenta psihopedagogica si medicala
gratuita. De asemenea, ei au dreptul la bilete cu preturi reduse, la spectacole, muzee, manifestari cultural –sportive
Art.114. Prescolarii au dreptul sa fie evidentiati si s primeasc premii si recompense, pentru rezultate deosebite obtinute la activitatile scolare si extrascolare, precum si  pentru atitudine civica exemplara.
Art.115. Prescolarii au dreptul s participe la activitatile extrascolare organizate de unitatea de
învatamânt, precum si la cele care se desfasoara în palatele si în cluburile elevilor, în bazele sportive si de  agrement, în taberele si în unitatile conexe Inspectoratelor Scolare, în cluburile si în Asociatiile Sportive.

                                             Indatoririle prescolarilor

Art.116.  Preşcolarii au datoria de a frecventa cursurile, de a-şi însusi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare.
Art.117. (1) Preşcolarii trebuie să aibă o comportare civilizată atât în unitatea de învatamânt, cât şi in afara ei.
(2) Preşcolarii trebuie să cunoască şi să respecte, la nivelul lor de întelegere:
a) regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;
b) normele de tehnica securitatii muncii, de prevenire si de stingere a incendiilor;
c) normele de protectie civila;
d) normele de protectie a mediului.
Art.118. Este interzis prescolarilor:
a) sa deterioreze bunurile din patrimoniul unitatii de învatamânt;
c) sa aduca jigniri si sa manifeste agresivitate în limbaj si în comportament fata de colegi si fata de
personalul unitatii de învatamânt.

                                         Recompensarea prescolarilor

Art.119. Prescolarii care obtin rezultate remarcabile în activitatea scolara si extrascolara si se disting
prin comportare exemplar pot primi urmatoarele recompense:
a) evidentiere în fata colegilor grupei;
b) evidentiere, de catre director, în fata colegilor de gradinita sau în fata Consiliului Profesoral;
c) comunicare verbala sau scrisa adresata parintilor, cu mentiunea faptelor deosebite pentru care
copilul este evidentiat;
d) premii, diplome, medalii;
e) premiul de onoare al unitatii de învatamânt.

                                        Sanctiunile aplicate

Art.12o. (1) Prescolarii care savârsesc fapte prin care se încalca dispozitiile legale în vigoare,
inclusiv regulamentele scolare, vor fi sanctionati în functie de gravitatea acestora..
(2) Sanctiunile care se pot aplica prescolarilor sunt urmatoarele :
a) observatia individual;
b) mustrare în fata grupei.
Art.121. (1) Observația individuală constă în dojenirea preșcolarului.
(2) Sanctiunea se aplic de educator sau director.
(3) Sanctiunea nu atrage si alte masuri disciplinare.
Art.122. (1) Mustrarea în fata grupei consta în dojenirea prescolarului si sfatuirea acestuia sa se
poarte în asa fel încât sa dea dovad de îndreptare, atragându-i-se totodata atentia c, daca nu îsi schimba comportamentul, i se va aplica o sanctiune mai sever.
(2) Sanctiunea se aplic de catre educator sau director.
Art.123. (1) Prescolarii vinovati de deteriorarea bunurilor unitatii de învatamânt platesc (prin
intermediul parintelui sau al tutorelui legal) toate lucrarile necesare reparatiilor sau suporta  toate cheltuielile  pentru înlocuirea bunurilor deteriorate.
(2) În cazul în care vinovatul nu se cunoaste, raspunderea materiala  devine colectiva, revenind
întregii grupe.

                                Încetarea calitatii de prescolar

Art.124 . (1) Calitatea de preșcolar încetează în urmatoarele situații:
a) la absolvirea studiilor învatamântului preșcolar;
b) în cazul abandonului școlar;
c) la cererea scrisă a parintelui/tutorelui legal, caz în care preșcolarii se consideră retrași;
d) în cazul în care preșcolarul înscris/ admis la învatamântul prescolar nu se prezint la cursuri în
termen de 2 saptamâni de la începerea lor fara sa justifice absențele.
e) Neachitarea în mod repetat si la termen   a contribuției    pentru hrană.

                               Securitatea  și  siguranța  copiilor
Art. 125.  Grădinița  se obligă  să asigure securitatea si siguranța copiilor, astfel:
a.Conducerea  unității  de învățământ întocmește  cu  sprijinul  de specialitate  al organelor competente,  planul  de pază  al  unității prin  care  se  stabilesc regulile  concrete  privind  accesul, paza  și  circulația  în  interiorul  obiectivului.  De  comun  acord, în  unitate va fi afișat  numărul  de telefon  la care se poate suna  în  situația  unor  incidente  violente  sau  în  cazul  intrării în  unitate  a unor  persoane  aflate  sub  influența  băuturilor  alcoolice, turbulente, având un comportament agresiv  ori  intenția  de a tulbura  liniștea  și  ordinea  din  instituție.
 b. Accesul  în grădiniță al copiilor ,  al  părinților și al  altor persoane se face printr-o singură  intrare, intrarea principală, aflată sub supravegherea  îngrijitoarei  de serviciu pe grădiniță.
c. Atribuțiile îngrijitoarei  de  serviciu pe grădiniță sunt  stabilite de director.
d. Toate persoanle străine care vizitează gradinița  sunt legitimate si consemnate  în Registrul de Vizite.
e. Persoanele străine au acces limitat în gradinită,  fiind obligate să aștepte în holul grădiniței  până  vor  fi  conduși  către punctele unde au  probleme de rezolvat.
f.  Accesul  părinților în  spațiile de învățămât,  sau  al tutorilor legali,  are loc în următoarele  situații:
-pentru  sprijinirea deplasării copiilor  în  și  din  sala de grupă;
-cu  prilejul  ședințelor , ședințelor  de consiliere parental  și a  lectoratelor  cu  părinții;
-cu  prilejul  întâlnirilor  fixate  de comun acord  cu cadrele  didactice;
-cu ocazia  desfășurării în  grădiniță  a unor  activități  extracurriculare, a unor alte evenimente  la care aceștia  sunt  invitați;
g.  Părăsirea incintei si a curții grădiniței  de către  copii  însoțiți  de  cadrele didactice , în vederea  desfășurării  unor  activități  educative, este  strict  interzisă  fără înștiințarea  și  acordul  directorului.
h.  Supravegherea copiilor în incinta și in curtea grădiniței este asigurată în permanență  de către cadrele didactice și îngrijitoare.
i. În situația în care părinții deleagă o altă persoană  sa preia  copilul de la grădiniță,  se solicită obligatoriu,  pentru  sporirea măsurilor de securitate, o adresă  scrisă cu datele persoanei  respective, semnată  de  părinți  și  confirmare  telefonică.
j.  Se  interzice cu desăvârșire  pătrunderea  în  unitate a persoanelor  însoțite  de câini, care sunt sub  influența  băuturilor  alcoolice  sau  care  au  în  posesie  arme   sau  obiecte  contondente, substanțe  toxice  sau  explozivo-pirotehnice, iritante, lacrimogene  sau  ușor  inflamabile, publicații cu  caracter  obscen  sau   stupefiante.

                                 Relațiile  grădiniței  cu alte instituții si cu publicul

Art.126  Gradinita cu Program Prelungit nr.2 Oltenita se afla in subordonarea directa a I.S.J. Calarasi.  Responsabilitatea mentinerii unei relatii permanente cu I.S.J. revine directiunii gradinitei, sefilor comisiilor constituite.
Art.127.Gradinita intretine relatii cu autoritatile locale, judetene, politia, biserica si alte instituții guvemamentale si neguvemamentale. Reprezentantul gradinitei in relatiile cu comunitatea locala, organizatiile guvernamentale si nonguvernamentale este directorul sau un cadru didactic desemnat.
Ar1.128. Cererile, reclamatiile si sesizarile se inregistreaza in registrul de intrari / iesiri. Sesizarile si reclamatiile se indosariaza intr-un dosar separat. Reclamatiile si sesizarile anonime nu se iau in consideratie. Solicitantii vor primi raspuns in termen de o luna.




Dispozitii finale

 Art.129. Prezentul regulament intra in vigoare de la data aprobarii Iui in Consiliul profesoraI.
Art.130. Toate dispozitiile din regulamentele anterioare ce contravin prezentului regulament se anuleaza.
Art.131 Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii pentru tot personalul didactic sau nedidactic al gradinitei , pentru parinti  si copii.
Art.132 Modificarile prezentului regulament se fac cu aprobarea Consiliului profesoral si de administratie,  si intra in vigoare in termen de o saptamana de la aprobare, interval in care este adus la cunostinta celor interesati.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu