Regulamentul de ordine interioară al grădiniței



                                    REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARA
                           GĂDINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT NR. 2 OLTENIȚA
CAP I - TEMEIUL LEGAL
ART. 1
 (1) Prezentul regulament este întocmit in conformitate cu Legea 1/2011 cu modificările si completările ulterioare, OM 5115/2014, Legea 272/2004 republicată in 2014 privind protecția și promovarea drepturilor copilului si Legea 53/2004 cu modificările si completările ulterioare.
(2) Regulamentul intră în vigoare după consultarea organizației sindicale din  grădiniță si aprobarea în Consiliul de Administrație al Grădiniței cu program prelungit nr. 2 Oltenița.
(3)După aprobare, direcțiunea și cadrele didactice  vor comunica elemente de conținut întregului personal,  copiilor, parinților, tutorilor sau susținătorilor legali pentru punerea în aplicare. Fiecare angajat al al grădiniței  semnează ca a luat cunostință de prevederile Regulamentului de ordine interna. Beneficiarii  indirecți ai educației fac dovada ca au luat cunoștință si se obligă la respectarea acestuia, prin semnarea contractului educațional.

CAP II – PROGRAMUL GRĂDINIȚEI
Preșcolarii
ART. 2
Programul preșcolarilor este următorul:
Program prelungit: 8,00 – 17,30. Părinții care încep programul la serviciu  înainte  de ora 8,00 pot aduce copiii mai devreme.
Program normal:    8,00 – 13,00
ART. 3
Programul este structurat astfel:
.
Intervalul de vârstă
Categorii de activităţi de invăţare
Nr.de activităţi/săptămână
Nr.ore/tură, din norma cadrului didactic, dedicate categoriilor de activităţi din planul de învăţământ
ON*
OP/OS*
37 – 60 luni (3,1 - 5 ani)
Activităţi pe domenii experienţiale
7
+ 7
2h x 5 zile = 10h
Jocuri si activităţi didactice alese
10
+ 5
1,5h x 5 zile = 7,5h
Activităţi de dezvoltare personală
5
+ 10
1,5h x 5 zile = 7,5h
TOTAL
22
+ 22
25 h
61 –73 luni (5,1 – 6  ani)
Activităţi pe domenii experienţiale
10
 + 10
3h x 5 zile = 15h
Jocuri si activităţi didactice alese
10
+ 5
1h x 5 zile = 5h
Activităţi de dezvoltare personală
6
+ 11
1h x 5 zile = 5h
TOTAL
26
 + 26


ART. 4
Orarul zilnic se întocmește la nivelul fiecărei grupe de către cadrul didactic care o conduce, este flexibil, și se aduce la cunoștința părinților.
Personalul didactic
ART. 5
(1) Programul personalului didactic este următorul:
Program de lucru:  8,00-13,00  si  12,30-17,30 (sau  la plecarea ultimului copil daca se depăşeşte ora 17,30)) la grupele de program prelungit
                                 8,00-13,00  la grupele de program  normal
(2 ) Completarea diferenței dintre numărul de ore/zi din orar si numărul de ore/zi potrivit fișei postului se face prin activități de pregătire profesională, confecționare de material didactic, lectorate și consultații cu părinții, etc.
ART. 6
 La sfârșitul programului zilnic, personalul didactic este obligat să semneze în rubrica special destinată din Caietul educatoarei și în condica de prezență.
Personalul didactic auxiliar
ART. 7
 (1) Programul administratorului financiar se desfășoară in intervalul 8,00 – 16,00.
(2) In intervalul orar 10,45 – 11,15 este pauza de masă.
(3) Program de lucru cu publicul (cadre didactice, părinți, membri ai comunității) – 11,15 – 13,00
ART. 8
 Programul administratorului  de patrimoniu se desfășoară între orele 6,00 – 14,00. Pauza de masă are loc între orele 10, 45-11,15.

Personalul nedidactic
ART. 9
(1)Progrmul îngrijitoarelor se desfășoară pe ture astfel:
Tura I – 6,00 – 14,00
Tura a II-a – 10,00 – 18,00
(2) Programul bucătăreselor se desfășoară între orele 6,00 – 14,00.
(3) Pauza de masă este de 30 de minute, în intervalul 11,30 – 12,00.

CAPITOLUL III – BENEFICIARII DIRECTI AI EDUCATIEI
Dobândirea  calităţii de beneficiar primar al educaţiei
ART. 10
Conform prevederilor legale, beneficiarii primari ai învăţământului în grădiniţa de copii sunt  preşcolarii.
ART. 11
(1) Dobândirea calităţii de beneficiar primar al educaţiei (preşcolar) se face prin înscrierea în grădiniţă.
(2) Înscrierea la grădiniţa cu program prelungit nr. 2 Olteniţa se aprobă de către conducerea unităţii de învăţământ cu respectarea prezentului Regulament de ordine interioară şi a altor reglementări specifice, urmare a solicitării scrise primite din partea părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali. Înscrierea  se face conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Înscrierea copiilor în grădiniţă se face de regulă în două etape sau conform calendarului emis de MECS.:
-luna aprilie – reînscrierea copiilor care vor veni la grădiniţă şi în anul şcolar următor;
-lunile mai, iunie – primirea şi înregistrarea cererilor noi  care poate continua până la realizarea efectivelor complete de copii.
(3) La înscrierea copiilor în grădiniţă nu se percep taxe.
(4) Pentru asigurarea hranei copiilor aflaţi la grupele de program prelungit, părinţii sau susţnătorii legali plătesc o contribuţie stabilită de Consiliul de administraţie. Recalcularea contribuţiei părinţilor se realizează în funcţie de absenţele copiilor  din unitate.
ART.12
(1) Actele necesare înscrierii copiilor în grădiniţă sunt:
-           Cerere de înscriere tip;
-           Copie certificat de naştere al copilului;
-           Copii ale actelor de identitate ale părinţilor;
-           Adeverinţe cu veniturile părinţilor sau alte acte doveditoare ale veniturilor familiei,
-           Fişa medicală completată potrivit reglementărilor în vigoare;
-           Avizul epidemiologic  eliberat potrivit reglementărilor în vigoare;
(2 Avizul epidemiologic al copilului se prezintă ori de câte ori acesta revine în grădiniţă după o perioadă de boală.
ART.13
(1 ) Datele personale din dosarul de înscriere se consemnează în Registrul de înscriere şi evidenţă a copiilor.
ART.14
(1) Transferul copiilor de la o unitate de învăţământ la alta  se face la cererea părinţilor sau a susţinătorilor legali, cu avizul celor două unităţi, în limita locurilor disponibile.
(2) Scoaterea copilului  din evidenţa grădiniţei se face în următoarele situaţii:
            -    În cazul unei boli infecţioase cronice, cu avizul medicului;
            -    În cazul în care copilul absentează nejustificat mai mult de două săptămâni;

Exercitarea calităţii de beneficiar primar ale educaţiei în grădiniţă
ART.15
(1) Calitatea de beneficiar primar ale educaţiei în grădiniţă se exercită prin frecventarea cursurilor si prin participarea la toatea ctivitătile existente în programul  unitătii de învătământ.
(2) Evidența prezenței preșcolarilor se face în fiecare zi de către cadrul didactic, care consemnează, în mod obligatoriu, fiecare absență.
ART.16.
(1) Absențele datorate îmbolnăvirii preșcolarilor, bolilor contagioase din familie sau altor cazuri de forță majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.
(2) Motivarea absențelor se efectuează pe baza următoarelor acte:
a) adeverință eliberată de medicul de familie;
b) adeverință sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în cazul în care preșcolarul a fost
internat în spital;
c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al prescolarului, adresată directorului unității de învătământ si aprobată de acesta, în urma consultării cu cadrul didactic  grupei.
(3) Motivarea absențelor se face de către cadrul didactic , în ziua prezentării actelor justificative.
(4) În cazul prescolarilor, parintele/tutorele legal are obligatia de a prezenta, personal, cadrului didactic actele justificative pentru absentele copilului lor.
(5) Actele pe baza crora se face motivarea absențelor vor fi prezentate la reluarea activităţii preşcolarului si vor fi păstrate de catre cadrul didactic pe tot parcursul anului școlar.
(6) Nerespectarea prevederilor alin. 4 atrage după sine neprimirea copilului în colectivitate.

Drepturile beneficiarilor primari ai educaţiei
ART. 17
(1) La Grădiniţa cu program prelungit nr. 2 Olteniţa  se poate înscrie şi poate frecventa orice cetăţean român sau cetăţean din ţările Uniunii Europene, din statele aparţinând Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în condiţiile prevăzute de lege, indiferent de limba sa maternă.
(2) De aceleaşi drepturi beneficiază şi persoanele care solicită sau au dobândit o formă de protecţie în România, respectiv minorii străini şi minorii apatrizi, a căror şedere pe teritoriul României este oficial recunoscută, conform legii.
ART. 18
Beneficiarii primari ai educaţiei au dreptul să opteze, conform legii, pentru tipul şi forma de învăţământ pe care le vor urma şi să aleagă parcursul şcolar corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor. Pentru beneficiarii primari ai educaţiei minori, acest drept se exercită, de către părinţi, respectiv părinţi, tutori sau susţinători legali.
ART. 19
(1) Preşcolarii din Grădiniţa cu program prelungit nr. 2 Olteniţa se bucură de toate drepturile constituţionale, precum şi de egalitate în toate drepturile conferite de calitatea de beneficiar primar al educaţiei.
(2) Conducerea şi personalul din unitatea de învăţământ au obligaţia să respecte dreptul la imagine al  preşcolarilor.
(3) Nicio activitate organizată în grădiniţă nu poate leza demnitatea sau personalitatea  preşcolarilor..
(4) Conducerea şi personalul din unitate nu pot face publice date personale ale beneficiarilor primari ai educaţiei, rezultatele în învăţare, cu excepţia modalităţilor prevăzute de reglementările în vigoare.
ART. 20
(1) Preşcolarii au dreptul să beneficieze de o educaţie de calitate, prin aplicarea corectă a planurilor-cadru de învăţământ, prin parcurgerea integrală a programelor  şi prin utilizarea de către cadrele didactice a celor mai adecvate strategii didactice, în vederea formării şi dezvoltării competenţelor cheie şi a atingerii obiectivelor educaţionale stabilite.
(2) Părinţii preşcolarilor, tutorii sau susţinătorii legali ai acestora au dreptul să fie consultaţi şi să-şi exprime opţiunea pentru activităţile din curriculum la decizia grădiniţei aflate în oferta educaţională a unităţii, în concordanţă cu nevoile şi interesele de învăţare ale copiilor, cu specificul  activităţii din grădiniţă şi cu nevoile comunităţii.
(3)  Este obligatorie respectarea  Procedurii privind stabilirea CDG.

ART. 21
(1)Preşcolarii  au dreptul la o evaluare obiectivă şi corectă, realizată prin mijloace specifice adaptate vârstei.
ART. 22
(1) Conducerea  Grădiniţei cu program prelungit nr. 2 Olteniţa este obligată să pună, gratuit, la dispoziţia beneficiarilor primari, baza materială pentru pregătirea organizată a acestora.
(2) Preşcolarii din Grădiniţa cu program prelungit nr. 2 Olteniţa   beneficiază de unele măsuri de protecţie socială (hrană, supraveghere şi odihnă) pe durata parcurgerii programului educaţional în cadrul unităţii de învăţământ, în condiţiile stabilite de legislaţia în vigoare.
ART. 23
(1) Beneficiarii primari ai educaţiei din  Grădiniţa cu program prelungit nr. 2 Olteniţa au dreptul la şcolarizare gratuită. .
(1)Statul susţine preşcolarii  cu probleme şi nevoi sociale,  precum şi pe aceia cu cerinţe educaţionale  speciale..
ART. 24
(1) Preşcolarii  de la Grădiniţa cu program prelungit nr. 2 Olteniţa beneficiază de asistenţă medicală, psihologică şi logopedică gratuită în cabinete medicale, psihologice şi logopedice şcolare..
(2) La începutul fiecărui an şcolar, pe baza metodologiei aprobate prin ordin comun al Ministerului Educaţiei  şi Cercetării Ştiinţifice şi Ministrului Sănătăţii, se realizează examinarea stării de sănătate a preşcolarilor.
ART. 25
(1) Preşcolarii cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în învăţământul de masă, au aceleaşi drepturi ca şi ceilalţi copii.
(2) Copiii cu cerinţe educaţionale speciale sau alte tipuri de cerinţe educaţionale,  au dreptul să fie şcolarizaţi în unităţi de învăţământ de masă,
ART. 26
(1) Preşcolarii  au dreptul să participe la activităţi extraşcolare.
(2) Activităţile extraşcolare sunt realizate în cadrul unităţilor de învăţământ, în cluburi, în palate ale copiilor, în tabere şcolare, în baze sportive, turistice şi de agrement sau în alte unităţi acreditate în acest sens, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare ale acestora.
(3) Când activitățile extracurriculare  presupun deplasări în afara grădiniței, acestea vor fi organizate și desfășurate conform procedurii elaborate de CEAC.
(4) Pentru organizarea excursiilor sau taberelor şcolare, profesorii organizatori vor prezenta un plan al excursiei sau taberei şi programul activităţilor ce se vor desfăşura pe toata durata acesteia.
(5) În cazul în care deplasarea se face cu mijloace auto, se prezintă o copie după licenţa de transport a firmei, din care să rezulte ca firma este abilitată să transporte copii.
(6) Se va anexa un tabel cu semnatura părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevilor prin care aceştia declară ca sunt de acord cu plecarea copiilor în excursie/tabară, ca sunt de acord să fie însoţiţi de cadrele didactice menționate  şi că preșcolarii sunt obligaţi să respecte programul excursiei/taberei precum şi cerinţele  organizatorilor. De asemenea se obligă să răspundă pentru eventualele daune provocate voluntar sau involuntar de copii.
ART. 27
(1) Grădinița cu program prelungit nr. 2 Oltenița  este obligata sa ofere  copiilor și părinților consilierea psihologica si sociala.
(2) Cadrele didactice vor avea planificată o zi pe saptămână  pentru consultații si consiliere cu părinții.

 Obligaţiile beneficiarilor primari ai educaţiei
ART. 28
(1)Beneficiarii primari ai educaţiei din  Grădiniţa cu program prelungit nr. 2 Olteniţa au obligaţia de a frecventa cursurile, de a dobândi competenţele şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de Curriculumul pentru învăţământul preşcolar.
ART. 29
(1) Beneficiarii primari ai educaţiei trebuie să aibă un comportament civilizat şi o ţinută decentă, atât în unitatea de învăţământ, cât şi în afara ei.
(2) Beneficiarii primari ai educaţiei, în funcţie de nivelul de înţelegere şi de particularităţile de vârstă şi individuale ale acestora, vor fi stimulaţi să cunoască şi încurajaţi să respecte:
a) prezentul Regulament de ordine interioară al unităţii de învăţământ;
b) regulile de circulaţie;
c) normele de securitate şi a sănătăţii în muncă, de prevenire şi de stingere a incendiilor;
d) normele de protecţie civilă;
e) normele de protecţie a mediului.
ART. 30
Este interzis preşcolarilor:
a) să deterioreze bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ (materiale didactice şi mijloace de învăţământ, mobilier şcolar, mobilier sanitar, spaţii de învăţământ etc.);
b) să aibă comportamente jignitoare, de intimidare şi discriminare;
c) să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ sau să lezeze în orice mod imaginea publică a acestora;
d) să aibă o atitudine care constituie o ameninţare la adresa siguranţei celorlalţi copii şi/sau a personalului unităţii de învăţământ.

Recompense  ale beneficiarilor primari ai educaţiei
ART. 31
Preşcolarii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportament exemplar pot primi următoarele recompense:
a) evidenţiere în faţa colegilor din grupă;
b) evidenţiere, de către director, în faţa colegilor din grădiniţă sau în faţa Consiliului profesoral;
c) comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, în care se menţionează faptele deosebite pentru care copilul este evidenţiat;
d) alte stimulente materiale acordate din veniturile proprii ale unităţii de învăţământ, ori de agenţi economici sau de sponsori;
e) premii, diplome, medalii;

Sancţiuni  ale beneficiarilor primari ai educaţiei
ART. 32
(1)Preşcolarii care săvârşesc fapte care contravin prevederilor specifice din prezentul regulament, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
 (2) Sancţiunile care se pot aplica preşcolarilor sunt următoarele :
a) observaţia individuală;
b) mustrare în faţa grupei.
 (3) Observaţia individuală constă în dojenirea preşcolarului.
(4) Sancţiunea se aplică de cadrul didactic al grupei sau director.
(5) Sancţiunea nu atrage si alte măsuri disciplinare.
(6) Mustrarea în faţa grupei constă în dojenirea preşcolarului şi sfătuirea acestuia să se poarte în aşa fel încât sa dea dovadă de îndreptare, atragându-i-se totodată atenţia că, daca nu îşi schimbă comportamentul, i se va aplica o sancţiune mai severă.
(7) Sancţiunea se aplică de către cadrul didactic al grupei sau director.
(8) Preşcolarii vinovaţi de deteriorarea bunurilor unităţii de învaăţământ plătesc (prin intermediul părintelui sau al tutorelui legal) toate lucrările necesare reparaţiilor sau suportă  toate cheltuielile  pentru înlocuirea bunurilor deteriorate.
(2) În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, raspunderea materială  devine colectivă, revenind întregii grupe.

CAPITOLUL IV – PERSONALUL DIDACTIC
 Drepturile personalului didactic
ART. 33
Personalul didactic din Grădinița cu program prelungit nr. 2 Oltenița are drepturi care decurg din Legea 1/2011 cu completările si modificările ulterioare, de legislația specifică in vigoare,  de regulamente si contractul individual de muncă.
ART. 34
(1) Cadrele didactice beneficiază de concediu anual cu plată, în perioada vacanțelor școlare, cu o durată de 62 de zile lucrătoare; în cazuri bine justificate, conducerea uniății de învățământ poate întrerupe concediul legal, persoanele în cauză urmând a fi remunerate pentru munca depusă.
(2) Perioadele de efectuare a concediului de odihnă pentru fiecare cadru didactic se stabilesc în Consiliul de administrație în funcție de interesul învățământului și a celui în cauză, dar cu asigurarea continuității activității și în perioada vacanțelor (se va respecta PS-09 SCIM – Menținerea continuității)
(3)Neefectuarea concediului anual dă dreptul la efectuarea concediului restant în vacanțele anului școlar următor.
ART. 35
(1) Cadrele didactice care redactează teza de doctorat sau lucrări în interesul învățământului pe bază de contract de cercetare ori de editare au dreptul la 6 luni de concediu plătit, o singură dată, cu aprobarea Consiliului de administratie al grădiniței.
ART. 36
Dreptul la inițiativă profesională constă în:
a) conceperea activității profesionale si realizarea obiectivelor educaționale ale disciplinelor de învățământ, prin metodologii care respectă principiile psihopedagogice;
b) utilizarea bazei materiale și a resurselor învățământului, în scopul realizării obligațiilor profesionale;
c) punerea în practică a ideilor novatoare pentru modernizarea procesului de învățământ.
ART. 37
(1) Cadrele didactice nu pot fi perturbate în timpul desfășurarii activității didactice de nicio autoritate școlară sau publică.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), nu se consideră perturbare a cadrelor didactice în timpul activității didactice intervenția autorităților școlare si/sau publice în situațiile în care sănătatea fizică sau psihică a copiilor ori a personalului este pusă în pericol în orice mod, conform constatării personalului de conducere, respectiv în timpul exercițiilor de alarmare pentru situații de urgență.
(3) Înregistrarea prin orice procedee a activității didactice poate fi facută numai cu acordul celui care o conduce.
(4) Multiplicarea, sub orice formă, a înregistrarilor activității didactice de către copii, părinți sau de către alte persoane este permisă numai cu acordul cadrului didactic respectiv.
(5) Înregistrarea prin orice procedee a activităților desfășurate în spațiile școlare este permisă numai cu acordul directorului, cu excepția celor prevăzute la alin. (3).
ART. 38
(1) Personalul didactic are dreptul să participe la viața socială si publică, in beneficiul propriu, în interesul învățământului.
(2) Personalul didactic are dreptul să facă parte din asociații sindicale, profesionale, culturale, naționale și internaționale, legal constituite, în conformitate cu prevederile legii.
(3) Personalul didactic poate exprima liber opinii profesionale în spațiul școlar și poate întreprinde acțiuni în nume propriu în afara acestui spațiu, dacă acestea nu afectează prestigiul învățământului și demnitatea profesiei de cadru didactic, repectiv prevederile regulamentelor școlare.
ART. 39
Copiii personalului didactic din grădiniță sunt scutiți de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere in învățământul superior și beneficiază de gratuitate la cazarea in cămine si internate.
ART. 40
Personalul didactic si didactic auxiliar din învățământ beneficiază de o compensație de la bugetul asigurărilor sociale de stat de 50% din valoarea cazării, mesei și tratamentului în bazele de odihnă și tratament.
ART. 41
Personalul didactic titular care din proprie inițiativă solicită să se specializeze / să continue studiile, are dreptul la concediu fara plată. Durata totală a acestuia nu poate depași 3 ani într-un interval de 7 ani. Aprobările în aceste situații sunt de competența unității școlare prin Consiliul de administrație, dacă se face dovada activității respective.
ART. 42
Personalul didactic titular cu contract de muncă pe perioadă nederminată poate beneficia de concediu fără plată pe timp de un an școlar, o dată la 10 ani, cu aprobarea I.S.J. Călărași.
ART. 42
Personalul didactic și didactic auxiliar din Grădinița cu program prelungit nr. 2 au dreptul să se înscrie la concursul de acordare a gradației de merit.
ART. 43
(1) Personalul didactic cu rezultate excelente în activitatea didactică, educativă și științifică poate primi decorații, ordine, medalii și titluri, potrivit legii.
(2) Ordinele și medaliile care pot fi conferite personalului didactic din Grădinița cu program prelungit nr. 2 Oltenița, sunt:
a) Ordinul “Spiru Haret” , cu clasele de Comandor, Cavaler si Ofițer.
b) Medalia Membru de onoare al corpului didactic – medalia se acordă cadrelor didactice penisonabile, cu activitate deosebită.
(3) În afara distincțiilor prevăzute la alin. (2), ministrul educației  este autorizat sa acorde personalului didactic urmatoarele distincții:
a) adresa de mulțumire publică;
b) diploma “Gheorghe Lazăr”, clasele I, a II a si a III a;
c) diploma de excelență, care se acordă cadrelor didactice pensionate sau pensionabile, cu activitate deosebită.
(4) Diploma “Gheorghe Lazăr” clasele I, a II a si a III a, este însoțită de un premiu de 20%, 15% și, respectiv 10% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni de activitate. Diploma de excelență este însoțită de un premiu de 20% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni de activitate.
(5) Distincțiile si premiile prevăzute la alin. (3) se acordă în baza unui regulament aprobat de ministerul educației..
ART. 44
 Cadrele didactice din Grădinița cu program prelungit nr. 2 Oltenița:
a) au acces la baza materială a grădiniței, în vederea realizării unui act instructiv-educativ de calitate;
b) își exercită libertatea de opinie, de a expune sau ridica probleme în consiliile profesorale;
c) beneficiază de audiențe, pentru rezolvarea unor situații speciale ivite;
d) au dreptul la  eliberarea în timp util a actelor/documentelor solicitate;
e) beneficiază de un tratament respectuos din partea compartimentului contabilitate și a conducerii;
f) beneficiază de asistență medicală, de sprijin psiho-pedagogic și psihologic;
g) beneficiază de zile libere în conformitate cu legislația în vigoare (în situații speciale, cu asigurarea acoperirii programului de lucru prin supliniri);
h) beneficiază de o încadrare didactică nepărtinitoare, conform pregătirii și performanțelor obținute.
Obligațiile cadrelor didactice
ART. 45
Cadrele didactice au obligația morală să își acorde respect reciproc și sprijin în îndeplinirea obligațiilor profesionale.
ART. 46
Personalul didactic este obligat să respecte Regulamentul de organizare si funcționare a grădiniței, Regulamentul de ordine interioară, Codul etic, toate prevederile din fișa postului precum și orice prevedere legală care se adresează grădiniței.
ART. 47
Toate cadrele didactice din grădiniță au obligația să participe la activități de formare continuă, în condițiile legii.
ART. 48
Sarcini ale cadrelor didactice pentru învăţământul preşcolar privind activitatea didactică:
1-Să studieze şi să cunoască programele activităţilor instructiv-educative din grădiniţa de   copii, inclusiv programa clasei   pregătitoare;    
2-Să studieze materialele metodice, literatura pentru copii, scrisorile metodice transmise de către ISJ Călărași;
3-Să elaboreze planificări  în conformitate cu prevederile programei.
4-Să parcurgă integral planificarile activităţilor.
5-Să-şi sectorizeze  sala  de  grupă în conformitate cu cerinţele programei şi ale scrisorilor metodice.
6-Să planifice şi să desfaşoare formele de jocuri si activităţi alese pe centre/zone de activitate.
7-Să pregătească şi să confecţioneze mijloace de învăţământ pentru activităţile pe domenii experienţiale şi activităţile alese.
8-Să pastreze în mape individuale lucrările copiilor (PORTOFOLIUL COPIILOR).
9-Să întocmească  zilnic  proiecte  de activitate   dacă este cadru didactic debutant şi schite de proiect de activitate  ( cadrele  ce au grade didactice).
10 -Să completeze zilnic documentele educaţionale (catalog, condica de activitate zilnică ).  
11-Să elaboreze şi să completeze fişe de progres al copiilor  sau caiete de cunoaştere a preşcolarilor din grupa pe care o conduce.
12-Să completeze împreună cu profesorul psiholog, fișa psiho-pedagogică a copiilor ce pleacă la şcoală şi să o  înmâneze învăţătorului.
13-Să respecte cu stricteţe disciplina muncii specifică instituţiei de învăţământ (program, regulament de ordine interioară etc.), să participe la toate activităţile organizate de unitate.
14-Să evite desfăşurarea in spaţiul de învăţământ preşcolar a activităţilor politice, de prozelitism religios .
15- Să evite in spaţiul de învăţământ  discuţiile neprincipiale si relaţii de natură sa umbrească prestigiul profesiei de cadru  didactic
 ART. 49
Sarcini ale cadrelor didactice pentru învăţământul preşcolar privind activitatea metodică şi de perfecţionare
1-Să studieze noutăţile apărute in domeniu;.
2-Să participe la comisia metodică in mod activ prin referate, activităţi demonstrative etc;.
3-Să organizeze şi să participe la activităţile ce se desfăşoara în cadrul cercurilor pedagogice;
4-Să efectueze interasistenţe la activităţi pe domenii experienţiale, la jocurile si activităţile pe arii de stimulare;
5-Să participe la consfătuiri de lucru, conferinţe, simpozioane, sesiuni de referate pe probleme specifice. 
6-Să manifeste preocupare pentru instrucţia didactică din domeniul specialităţii.
7-Să se preocupe de propria perfecţionare prin participări la examenele pentru obţinerea gradelor didactice, reciclări.
 ART. 50
Sarcini ale cadrelor didactice pentru învăţământul preşcolar privind activitatea socială
1-Să desfaşoare propagandă pedagogică în rândul părintilor prin prezentarea unor materiale, activităţi practice compatibile cu învăţământul preşcolar, activităţi de consiliere parentală;
2-Să organizeze si sa desfăşoare activităţi cultural-educative pentru copii;
3-Să respecte programul de lucru şi să răspundă de securitatea vieţii copiilor pe timpul activităţilor;
4-Să desfăşoare activitatea de  cadru  didactic  de serviciu pe grădiniţă;
5-Să participe activ la rezolvarea diverselor probleme specifice instituţiei preşcolare;
6-Să aibă un comportament etic cu copiii, cu colegele, părinţii și partenerii educaţionali ;
7- Să respecte  legislaţia  în vigoare   şi   normele regulamentului de ordine interioară.
 ART. 51
Cadrele  didactice nu operează cu sume  de bani  colectate de la  părinţi. Sumele  sunt  strânse  si păstrate  de casierul comitetului de părinţi pe grupă.
ART. 52
Se interzice personalului didactic de predare să condiţioneze evaluarea rezultatelor copiilor sau calitatea prestaţiei didactice  de obţinerea oricărui tip de avantaje de la părinţi. Astfel de practici, dovedite de organele abilitate, se sancţionează conform legii.
ART. 53
În  Grădiniţa cu program prelungit nr. 2 Olteniţa se organizează permanent serviciul pe grădiniţă al cadrelor didactice , în localul unităţii cu personalitate juridică și de asemenea în cel al structurii arondate.
Răspunderea disciplinară și patrimonială
ART. 54
(1) Personalul didactic și cel de conducere din Grădinița cu program prelungit nr. 2 Oltenița răspund disciplinar pentru încălcarea cu vinovăție a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă, precum și pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învățământului și prestigiului  grădiniței, conform legii.
(2) Sancțiunile disciplinare care se pot aplica personalului didactic, în raport de gravitatea abaterilor, sunt:
a) observația scrisă;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de bază, cumulat când este cazul, cu îndemnizația de conducere cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcții superioare sau pentru obținerea gradelor didactice ori a unei funcții de conducere, îndrumare sau control;
e) destituirea din funcția de conducere;
f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă;
ART. 55
Orice persoană poate sesiza grădinița cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară. Sesizarea se face în scris și se înregistrează în grădiniță.
ART. 56
În procesul de semnalare a unor abateri disciplinare, în funcție de situație, se vor folosi și procedurile SCIM PO-01 – Monitorizarea comportamantului etic si PS-06-Semnalarea neregularităților.
ART. 57
Pentru cercetarea abaterilor prezumate săvârșite de personalul didactic și personalul de conducere, comisiile de cercetare disciplinară se constituie după cum urmează:
a) pentru personalul didactic, comisia va fi formată din 3 membri, dintre care unul este liderul sindical din grădiniță (în cazul în care este incompatibil, va fi înlocuit de către un alt membru desemnat de organizația sindicală) iar ceilalți doi au funcția cel puțin egală cu a celui care a săvârșit abaterea.
b) pentru director, comisia va fi formată din 3 membri, dintre care unul este liderul sindical din grădiniță (în cazul în care este incompatibil, va fi înlocuit de către un alt membru desemnat de organizația sindicală), un cadru didactic care are funcția didactică cel puțin egală cu a celui care a săvârșit abaterea și un inspector numit de I.S.J. Călărași.
ART. 58
Comisia de cecetare disciplinară este numită de Consiliul de administrație al unității de învățământ.
ART. 59
(1) În cadrul cercetării abaterii prezumtive se stabilesc faptele și urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârșite, existența sau inexistența vinovăției, precum și orice date concludente. Audierea celui cercetat și verificarea apărării acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere, deși a fost înștiițtat în scris cu minim 48 de ore înainte, precum și de a da declarații scrise se constată prin proces-verbal și nu împiedică finalizarea cercetării. Cadrul didactic cercetat are dreptul să cunoască toate actele cercetării și să își producă probe în apărare.
(2) Cercetarea faptei si comunicarea deciziei se fac in termen de cel mult 30 de zile de la data constatarii acesteia, consemnată în registrul de inspecții. Persoanei nevinovate i se comunică îîn scris inexistețta faptelor pentru care a fost cercetată.
(3) Persoanele sancționate  au dreptul de a contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectivă la colegiul de disciplină de la  I.S.J. Călărași. Dacă sancțiunea a fost adresată directorului grădiniței, acesta are dreptul de a constesta în termen de 15 zile de la comunicare, la Colegiul central de disciplină al MECS.
(4) Dreptul cadrului didactic de a se adresa instanțelor judecătorești este garantat.
ART. 60
(1) Pentru personalul didactic din Grădinița cu program prelungit nr. 2 Oltenița, propunerea de sancționare se face de către director sau de cel puțin 2/3 din numarul total al membrilor Consiliului de administrație. Sancțiunile aprobate de către Consiliul de administrație sunt puse în aplicare si comunicate prin decizia directorului.
(2) Pentru director, propunerea de sancționare se face de către Consiliul de administrație al grădiniței si se comunică prin decizie a inspectorului școlar general al I.S.J. Călărași.
ART. 61
Sancțiunea se stabilește, pe baza raportului comisiei de cercetare, de către autoritatea care a numit această comisie și se comunică celui în cauză, prin decizie scrisă, dupa caz, de către directorul unității de învățămant sau inspectorul școlar general, în cazul directorului.
ART. 62
În baza precizărilor, se va intocmi procedura specifică pentru răspunderea disciplinară.
ART. 63
Răspunderea patrimonială a personalului didactic precum și a directorului se stabilește conform legislației muncii. Decizia de imputare, precum și celelalte acte pentru recuperarea pagubelor și a prejudiciilor se fac de conducerea grădiniței, în afară de cazurile când, prin lege, se dispune altfel.
CAPITOLUL  V – PERSONALUL DIDACTIC AUXILIAR
Drepturile personalului didactic-auxiliar
ART. 64
Drepturile personalului didactic auxiliar sunt cele care decurg din legislația în vigoare, din regulamentele specifice și din prevederile contractului individual de muncă.
ART. 65
(1) Personalul didactiac auxiliar din Grădinița cu program prelungit nr.2 Oltenița beneficiază de concediu anual de odihnă in conformitate cu prevederile Legii 53/2003 republicată.
(2) Perioada de efectuare a concediului de odihnă este aprobată pentru fiecare cadru didactic auxiliar de către Consiliul de administrație al grădiniței în funcție de interesul învățământului și a celui în cauză.
(3) În cazuri bine justificate, conducerea grădiniței poate întrerupe concediul de odihnă al celui în cauză, persoanele în cauză urmând a fi remunerate pentru munca depusă iar zilele neefectuate de concediu urmând a fi replanificate într-o altă perioadă.
(4) Perioadele de efectuare a concediului de odihnă se realizeză în perioada vacntelor scolare.
(5) Neefectuarea concediului anual da dreptul la efectuarea concediului restant in vacanțele anului școlar următor.
(6) În cazul acordării concediului personalului didactic auxiliar se va urmări respectarea procedurii SCIM de asigurare a continuitătii activității.
ART. 66
Personalul didactic auxiliar are dreptul de a face parte in asociatii si organizatii sindicale, profesionale si culturale, nationale si internationale, legal constituite, in conformitate cu prevederile legii.
ART. 67
Personalul didactic auxiliar are dreptul de a participa la activitati de formare in conditiile legii.
ART. 68
Personalul didactic auxiliar beneficiaza de o compensatie de la bugetul asigurarilor sociale de stat de 50% din valaoarea cazarii,mesei si a tratamentului in bazele de odihna si tratament cu sprijinul organizației sindicale.
Obligațiile personalului didactic -auxiliar
ART. 69
Obligațiile personalului didactic auxiliar sunt cele care revin din Regulamentul de Organizare si Funcționare al grădiniței, din fișa postului și din regulamentele, legislația și procedurile SCIM sau CEAC din grădiniță, în vigoare.
ART. 70
Sarcini  ale administratorului financiar:
 a) desfăşurarea activităţii financiar-contabile a unităţii  în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b) gestionarea, din punct de vedere financiar, a întregului patrimoniu al grădiniţei, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu hotărârile Consiliului de administraţie;
c) întocmirea proiectului de buget şi a raportului de execuţie bugetară, conform legislaţiei în vigoare şi contractelor colective de muncă aplicabile;
d) informarea periodică a Consiliului de administraţie şi a Consiliului profesoral cu privire la execuţia bugetară;
e) organizarea contabilităţii veniturilor şi cheltuielilor;
f) consemnarea în documente justificative a oricărei operaţii care afectează patrimoniul unităţii de învăţământ şi înregistrarea în evidenţa contabilă a documentelor justificative, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
g) efectuarea inventarierii generale a patrimoniului, în situaţiile prevăzute de lege şi ori de câte ori Consiliul de administraţie consideră necesar;
h ) întocmirea lucrărilor de închidere a exerciţiului financiar-contabil;
i) îndeplinirea obligaţiilor patrimoniale ale unităţii de învăţământ faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul local şi faţă de terţi;
j) implementarea procedurilor de contabilitate cu ajutorul programului informatic;
k) avizarea, în condiţiile legii, a proiectelor de contracte sau de hotărâri ale Consiliului de administraţie, respectiv de decizii ale directorului, prin care se angajează fondurile sau patrimoniul unităţii;
l) asigurarea şi gestionarea documentelor şi a instrumentelor financiare cu regim special;
m) întocmirea, cu respectarea normelor legale în vigoare, a documentelor privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare, realizând operaţiunile prevăzute de normele legale în materie;
n) exercitarea oricăror atribuţii şi responsabilităţi, prevăzute de legislaţia în vigoare, de contractele colective de muncă aplicabile sau stabilite de către director sau de către Consiliul de administraţie.
ART. 71
Sarcini  ale administratorului de patrimoniu
a) gestionarea bazei materiale a unităţii de învăţământ;
b) realizarea reparaţiilor şi a lucrărilor de întreţinere, igienizare, curăţenie şi gospodărire a unităţii de învăţământ;
c) asigurarea întreţinerii terenurilor, clădirilor şi a tuturor componentelor bazei didactico-materiale;
d) realizarea demersurilor necesare obţinerii autorizaţiilor de funcţionare a unităţii de învăţământ;
e) recepţionarea bunurilor, serviciilor şi a lucrărilor, printr-o comisie constituită la nivelul grădiniţei;
f)  înregistrarea, pe baza aprobării factorilor competenţi, a modificărilor produse cu privire la existenţa, utilizarea şi mişcarea bunurilor din inventar şi prezenţa actelor corespunzătoare compartimentului financiar-contabil, pentru a fi operate în evidenţele şi situaţiile contabile;
g) ţinerea evidenţei consumului de materiale aprobate de factorii de conducere, cu justificările corespunzătoare;
h) punerea în aplicare a măsurilor stabilite de către conducerea grădiniţei, pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă, a situaţiilor de urgenţă şi a normelor P.S.I.;
i) întocmirea proiectului anual de achiziţii cu privire la capitolul bunuri şi servicii şi a documentaţiilor de atribuire a contractelor;
j) întocmirea documentaţiei pentru organizarea licitaţiilor şi monitorizarea executării contractelor de închiriere încheiate de unitatea de învăţământ cu persoane fizice sau juridice;

Răspunderea disciplinară și patrimonială
ART. 72
Răspunderea disciplinară și patrimonială se reglementează în conformitate cu art.54-56 din prezentul regulament.
CAPITOLUL  VI – PERSONALUL NEDIDACTIC
 Drepturile personalului nedidactic
ART. 73
Personalul nedidactic din Grădinița cu program prelungit nr. 2 Oltenița au dreptul:
a) De a beneficia de materialele și dotările necesare derulării în bune condiții, a activităților conforme fișei postului;
b) Dreptul la libertatea de opinie, de a expune sau ridica probleme în fața reprezentanților diferitelor compartimente din grădiniță;
c) De a beneficia de audiențe, pentru rezolvarea unor situații speciale ivite;
d) Dreptul la  eliberarea în timp util a actelor/documentelor solicitate;
e) De a beneficia de un tratament respectuos din partea compartimentului  contabilitate și a conducerii;
f) De a beneficia de asistență medicală, de sprijin psiho-pedagogic și psihologic;
g) Dreptul la concediul legal de odihnă;
h) De a beneficia de zile libere, în situații speciale, cu asigurarea acoperirii programului de lucru  prin supliniri;
Îndatoririle personalului nedidactic
ART. 74
Personalul nedidactic din unitatea de invățămant are următoarele îndatoriri:
ÎNGRIJITOARELE  
 -Îngrijitoarele deschid si închid grădiniţa si în general au grijă de clădirea unităţii.
 -Au  responsabilitatea să asigure securitatea clădirii , a proprietăţii si a anexelor acesteia. 
-Efectuează  zilnic curăţenia localului şi în zonele exterioare din perimetrul grădiniţei;
- O dată pe săptamână  efectuează curăţenia generală;
- Îngrijesc şi răspund de obiectele de inventar si materialele din unitate;
- Ajută la transportuI alimentelor (cand este nevoie);
- Însotesc permanent copiii la toaletă, la spălător;
- Dau  ajutor copiilor la masă;
- Dau  ajutor copiilor la dezbracat ,îmbrăcat; 
- Efectuează curăţenia în sălile de grupă dupa plecarea ultimului copil;
- Zilnic matură sau aspiră holurile,  sterg praful; 
- Periodic efectuează dezinfectarea jucăriilor;
-Nu vor părăsi Iocul de muncă si nu vor pleca înainte de terminarea programului;
- Au un comportament etic cu copiii, cu colegele şi părinţii ;
- În permanenţă sunt obligate să poarte ţinuta vestimentară stabilită (halat );
- Răspunde tuturor solicitărilor educatoarelor .
 -Vor însoţi educatoarea şi pe cei mici  in curte, la plimbare, la teatru,la concursuri;
 - Vor ajuta la aranjarea sălilor de grupă;
- În situații “problemă” (urgenţe), situaţii neprevăzute, pentru scurt timp, pot ajuta  la supravegherea copiilor.
- Pregătesc şi strâng paturile copiiIor ;
- Tura de dimineaţă supraveghează preşcolarii între 6.00 - 8.00 (pâna la începerea programului cadrelor  didactice);
ART: 75
a) Personalul nedidactic se subordonează administratorului de patrimoniu,  directorului şi colaborează cu cadrele didactice şi restul personalului din grădiniță
c) Îngrijeşte şi răspunde de obiectele de inventar existente în sectorul repartizat, de starea de curăţenie din sectorul de activitate;
d) În perioada vacanţelor realizează, împreună cu muncitorul de întreţinere, lucrări de igienizare şi reparaţii, în vederea deschiderii în condiţii bune a noului an şcolar sau a semestrelor;
e) Îşi efectuează periodic analizele medicale pentru prevenirea îmbolnăvirii colectivului;
f) Îndeplineşte şi funcţia de curier precum şi alte însărcinări primite din partea conducerii şcolii.
g) Îndeplinește orice alte atribuții în conformitate cu fișa postului.
  BUCATARUL  
- Pregateşte hrana la timp şi în bune condiţii; .
- Primeşte alimente de la administrator în prezenţa  educatoarei de serviciu și semnează foaia de alimente;
- Dispune de cantitatea şi calitatea hranei copiilor, potrivit raţiei de alimente. În acest scop este obligat să cunoască raţiile, gramajul la alimente şi regulile principale de pregătire a mâncării pentru copii;
- Răspunde de starea a de curăţenie a bucătăriei, a veselei si inventarul pe care îl are in primire;
- Zarzavatul va fi curăţat numai in camera destinată acestui scop;
- Vasele vor fi spălate în camera destinată acestui scop;
- Este obligat să respecte igiena la locul de muncă si atunci când se serveşte masa;
- Este obligat să poarte halat şi bonetă de culoare albă în perfectă stare de curăţenie;
- Este interzisă intrarea în bucătărie a altor persoane care nu fac parte din acest sector; 
- Are un comportament etic cu copiii, cu colegele si părinţii
Răspunderea disciplinară și patrimonială
ART. 76
 Personalul nedidactic răspunde disciplinar în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii republicat, cu modificările și completările ulterioare.
ART. 77
(1) Conducerea Grădiniței cu program prelungit nr. 2 Oltenița dispune de prerogativa disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancțiuni disciplinare salariaților săi ori de cate ori constată că aceștia au săvârșit o abatere disciplinară.
 (2) Abaterea disciplinară este o faptă în legatură cu munca și care constă într-o acțiune sau inacțiune săvârșită cu vinovăție de către salariat, prin care acesta a încalcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil, ordinele si dispozițiile legale ale conducătorilor ierarhici.
ART. 78
(1) Sancțiunile disciplinare pe care le poate aplica grădinița în cazul în care salariatul săvârșește o abatere disciplinară sunt: a) avertismentul scris; b) retrogradarea din funcție, cu acordarea salariului corespunzător functiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depași 60 de zile; c) reducerea salariului de bază pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%; d) reducerea salariului de bază si/sau, dupa caz, și a îndemnizației de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%; e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
 (2) Sancțiunea disciplinară se radiază de drept în termen de 12 luni de la aplicare, dacă salariatului nu i se aplică o nouă sanctiune disciplinară în acest termen. Radierea sancțiunilor disciplinare se constată prin decizie a angajatorului emisă in formă scrisă.
ART. 79
Angajatorul stabilește sancțiunea disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârșite de salariat, avându-se în vedere următoarele: a) împrejurările în care fapta a fost săvârșită; b) gradul de vinovăție a salariatului;
c) consecințele abaterii disciplinare; d) comportarea generală în serviciu a salariatului; e) eventualele sancțiuni disciplinare suferite anterior de către acesta.
ART. 80
(1) Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia celei prevazute la art. 88 alin. (1) lit. a), nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. (2) In vederea desfasurarii cercetarii disciplinare prealabile, salariatul va fi convocat in scris de persoana imputernicita de catre angajator sa realizeze cercetarea, precizandu-se obiectul, data, ora si locul intrevederii.
(3) Neprezentarea salariatului la convocarea facuta in conditiile prevazute la alin. (2) fara un motiv obiectiv da dreptul angajatorului sa dispuna sanctionarea, fara efectuarea cercetarii disciplinare prealabile.
(4) In cursul cercetarii disciplinare prealabile salariatul are dreptul sa formuleze si sa sustina toate apararile in favoarea sa si sa ofere persoanei imputernicite sa realizeze cercetarea toate probele si motivatiile pe care le considera necesare, precum si dreptul sa fie asistat, la cererea sa, de catre un reprezentant al sindicatului al carui membru este.
ART. 81
(1) Angajatorul dispune aplicarea sanctiunii disciplinare printr-o decizie emisa in forma scrisa, in termen de 30 de zile calendaristice de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii disciplinare, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii faptei.
(2) Sub sancțiunea nulității absolute, în decizie se cuprind în mod obligatoriu: a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinară; b) precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil care au fost încalcate de salariat; c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de salariat în timpul cercetării disciplinare prealabile sau motivele pentru care, in conditiile prevazute la art. 90, alin. (3), nu a fost efectuata cercetarea; d) temeiul de drept în baza căruia sancțiunea disciplinară se aplică; e) termenul în care sancțiunea poate fi contestată; f) instanta competentă la care sancțiunea poate fi contestată.
(3) Decizia de sancționare se comunică salariatului în cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii și produce efecte de la data comunicării.
(4) Comunicarea se predă personal salariatului, cu semnatura de primire, ori, în caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandată, la domiciliul sau reședința comunicată de acesta.
 (5) Decizia de sancționare poate fi contestată de salariat la ănstanțele judecătorești competente în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării.
ART. 82
(1) Angajatorul este obligat, în temeiul normelor și principiilor răspunderii civile contractuale, să îl despăgubească pe salariat în situația în care acesta a suferit un prejudiciu material sau moral din culpa angajatorului în timpul îndeplinirii obligațiilor de serviciu sau în legatură cu serviciul.
(2) În cazul în care angajatorul refuză să-l despăgubească pe salariat, acesta se poate adresa cu plângere înstanțelor judecătorești competente.
 (3) Angajatorul care a plătit despăgubirea își va recupera suma aferentă de la salariatul vinovat de producerea pagubei.
 ART. 83
(1) Salariații răspund patrimonial, în temeiul normelor si principiilor răspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina și în legatură cu munca lor.
(2) Salariații nu răspund de pagubele provocate de forța majoră sau de alte cauze neprevazute care nu puteau fi înlaturate și nici de pagubele care se încadrează în riscul normal al serviciului.
(3) În situatia în care angajatorul constată că salariatul său a provocat o pagubă din vina și în legătură cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o notă de constatare și evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul părților, într-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicării.
 (4) Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul părților, conform alin. (3), nu poate fi mai mare decât echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie.
ART. 84
 (1) Când paguba a fost produsă de mai mulți salariați, cuantumul răspunderii fiecăruia se stabilește în raport cu măsura în care a contribuit la producerea ei.
(2) Dacă măsura în care s-a contribuit la producerea pagubei nu poate fi determinată, răspunderea fiecăruia se stabilește proporțional cu salariul său net de la data constatării pagubei și, atunci când este cazul, și în funcție de timpul efectiv lucrat de la ultimul său inventar.
ART. 85
 (1) Salariatul care a încasat de la angajator o sumă nedatorată este obligat să o restituie.
(2) Dacă salariatul a primit bunuri care nu i se cuveneau și care nu mai pot fi restituite în natura sau dacă acestuia i s-au prestat servicii la care nu era îndreptățit, este obligat să suporte contravaloarea lor. Contravaloarea bunurilor sau serviciilor în cauză se stabilește potrivit valorii acestora de la data plătii.
ART. 86
(1) Suma stabilită pentru acoperirea daunelor se reține în rate lunare din drepturile salariale care se cuvin persoanei în cauză din partea angajatorului la care este încadrată  în muncă.
(2) Ratele nu pot fi mai mari de o treime din salariul lunar net, fără a putea depași împreună cu celelalte rețineri pe care le-ar avea cel în cauză jumătate din salariul respectiv.
ART. 87
(1) În cazul în care contractul individual de muncă încetează inainte ca salariatul să îl fi despăgubit pe angajator și cel in cauză se încadrează la un alt angajator ori devine funcționar public, reîinerile din salariu se fac de către noul angajator sau noua instituție ori autoritate publică, dupa caz, pe baza titlului executoriu transmis în acest scop de către angajatorul păgubit.
(2) Dacă persoana în cauză nu s-a încadrat în muncă la un alt angajator, în temeiul unui contract individual de muncă ori ca funcționar public, acoperirea daunei se va face prin urmărirea bunurilor sale, în condițiile Codului de procedură civilă.
ART. 88
 În cazul în care acoperirea prejudiciului prin rețineri lunare din salariu nu se poate face într-un termen de maximum 3 ani de la data la care s-a efectuat prima rată de rețineri, angajatorul se poate adresa executorului judecătoresc în condițiile Codului de procedurî civilă.
CAPITOLUL VII-  PĂRINȚII
Drepturile părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali
ART. 89
Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al preşcolarului are dreptul să decidă, în limitele legii, cu privire la unitatea de învăţământ unde va studia  copilul.
ART. 90
(1) Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al copilului  are dreptul să fie informat periodic referitor progresul în învățare  şi comportamentul propriului copil.
(2) Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al copilului are dreptul să dobândească informaţii numai referitor la situaţia propriului copil.
ART. 91
(1) Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al copilului are acces în încinta unităţii de învăţământ dacă:
a) a fost solicitat/a fost programat pentru o discuţie cu un cadru didactic sau cu directorul grădiniței;
b) desfăşoară activităţi în comun cu cadrele didactice;
c) depune o cerere/alt document ;
d) participă la întâlnirile programate cu cadrul didactic al grupei din care face parte copilul.
(2) Consiliul de administraţie are obligaţia stabilirii procedurii de acces al părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali în unităţile de învăţământ, pentru alte situaţii decât cele prevăzute la alin. (1).
ART. 92
(1) Părinţii, tutorii sau susţinători legali au dreptul să se constituie în asociaţii cu personalitate juridică, conform legislaţiei în vigoare.
 (2) Asociaţia părinţilor se organizează şi funcţionează în conformitate cu propriul statut.
ART. 93
(1) Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al copilului  are dreptul să solicite rezolvarea unor stări conflictuale în care este implicat propriul copil, prin discuţii amiabile, cu salariatul grădiniței  implica,t cu cadrul didactic, cu directorul grădiniței. În situaţia în care discuţiile amiabile nu conduc la rezolvarea conflictului, părintele, tutorele sau susţinătorul legal adresează o cerere scrisă conducerii unităţii de învăţământ.
(2) În cazul în care au fost parcurse etapele menţionate la alin. (1), fără rezolvarea stării conflictuale, părintele, tutorele sau susţinătorul legal al copilului are dreptul să solicite rezolvarea situaţiei la Inspectoratul Școlar al județului Călărași.
(3) În cazul în care au fost parcurse etapele prevăzute la alin. (1) şi (2), fără rezolvarea stării conflictuale, părintele, tutorele sau susţinătorul legal al copilului/elevului are dreptul să solicite rezolvarea situaţiei la Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice.
Îndatoririle părinților, tutorilor sau a susținătorilor legali
ART. 94
(1) Potrivit prevederilor legale părintele, tutorele sau susţinătorul legal are obligaţia de a asigura frecvenţa copilului..
(2) Conform legislaţiei în vigoare, la înscrierea copilului în unitatea grădiniță, părintele, tutorele sau susţinătorul legal are obligaţia de a prezenta documentele medicale solicitate, în vederea menţinerii unui climat sănătos la nivel de grupă pentru evitării degradării stării de sănătate a celorlalţi preşcolari din colectivitate.
(3) Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al preșcolarului are obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să ia legătura cu profesorul pentru învăţământul preşcolar pentru a cunoaşte evoluţia copilului. Prezenţa părintelui, tutorelui sau susţinătorului legal va fi consemnată în caietul cadrului didactic, cu nume, dată şi semnătură.
(4) Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al preșcolarului răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul grădiniței, cauzate de copil.
(5) Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al preșcolarului  are obligaţia să-l însoţească până la intrarea în sala de grupă, iar la terminarea programului să-l preia. În cazul în care părintele, tutorele sau susţinătorul legal nu poate să desfăşoare o astfel de activitate, împuterniceşte o altă persoană.
ART. 95
Se interzice oricăror persoane agresarea fizică, psihică, verbală etc. a copiilor şi a personalului din grădiniță.
ART. 96
Respectarea prevederilor prezentului Regulament este obligatorie pentru părinţii, tutorii sau susţinătorii legali ai copiilor/elevilor.
CAPITOLUL VIII - ASIGURAREA SECURITĂȚII ȘI SIGURANTEI COPIILOR ÎN PERIMETRUL SPAȚIULUI ȘCOLAR
ART. 97  Accesul în spațiul școlar se face pe baza Procedurii  privind accesul în spațiul școlar.
Paza unității de învățământ
ART. 98
(1) Grădinița va stabili planul de pază al unității de învățământ cu sprijinul de specialitate al organelor de poliție din (stabilirea regulilor concrete privind accesul, paza si circulația în interiorul obiectivului)
 (2) Se va afișa numarului de telefon al postului de politie și 112 la afișierul grădiniței,
(3) Se vor anunța organele de poliție în cazul unor incidente violente, intrarea în spațiul școlar a unor persoane aflate sub influența băuturilor alcoolice, turbulente, cu un comportament agresiv ori cu întețtia de a deranja ordinea si liniștea în instituța de învățământ.
Asigurarea serviciului pe grădiniță
ART. 99
(1)Se organizează pe toată perioada desfașurării cursurilor.
ART.100
Îndatoririle cadrelor didactice de serviciu sunt următoarele:
-să efectueze serviciul pe grădiniţă conform graficelor întocmite;
-să-și îndeplinească conștiincios și cu spirit de răspundere serviciul pe grădiniţă;
-să se prezinte la serviciu cu un sfert de oră înaintea începerii programului și să nu părăsescă incinta instituţiei în acest timp;
-cadrele didactice de serviciu răspund de starea de curăţenie a localurilor instituţiei și de integritatea bazei materiale;
-asistă la predarea–primirea alimentelor necesare pregătirii hranei copiilor din ziua respectivă;
-să aibă o ţinută decentă și să întâmpine cu solicitudine persoanele străine care intră în instituţie, să se intereseze despre scopul vizitei, să consemneze vizita în registru și sî conducă respectivele persoane în locurile de interes.
-nu vor permite accesul persoanelor al căror comportament ridică semne de întrebare, în acste cazuri vor anunţa conducerea grădiniţei  spre informarea instituţiilor abilitate.
-vor informa conducerea grădiniţei despre eventualele abateri disciplinare sesizate;
-nu vor permite copiilor să părăsească incinta grădinţei neînsoţiţi de părinţi sau de cadre didactice;
-la sfârșitul programului, cadrul didactic de serviciu va verifica împreună cu îngrijitoarele, toate sălile de grupă, holurile, grupurile sanitare (ferestre închise, instalaţia de gaze , de apă, intalaţia electrică);
-serviciul pe grădiniţă se efectuează integral, fără transferarea responsabilităţilor, conform dispoziţiei directorului;
Asigurarea accesului în spațiul școlar
ART. 101
 Accesul  în grădiniță al copiilor ,  al  părinților și al  altor persoane se face printr-o singură  intrare, intrarea principală, ( strda Al. Iliescu pentru Grădinița cu program prelungit nr. 2 și strada Argeșului pentru Grădinița cu program prelungit nr. 1 ) aflată sub supravegherea  îngrijitoarelor.
ART. 102
 Toate persoanle străine care vizitează gradinița  sunt legitimate si consemnate  în Registrul de Vizite.
ART. 103
 Persoanele străine au acces limitat în gradinită,  fiind obligate să aștepte în holul grădiniței  până  vor  fi  conduși  către punctele unde au  probleme de rezolvat.
ART. 104
  Accesul  părinților în  spațiile de învățămât,  sau  al tutorilor legali,  are loc în următoarele  situații:
-pentru  sprijinirea deplasării copiilor  în  și  din  sala de grupă;
-cu  prilejul  ședințelor , ședințelor  de consiliere parental  și a  lectoratelor  cu  părinții;
-cu  prilejul  întâlnirilor  fixate  de comun acord  cu cadrele  didactice;
-cu ocazia  desfășurării în  grădiniță  a unor  activități  extracurriculare, a unor alte evenimente  la care aceștia  sunt  invitați;
ART: 105
 Părăsirea incintei si a curții grădiniței  de către  copii  însoțiți  de  cadrele didactice , în vederea  desfășurării  unor  activități  educative, este  strict  interzisă  fără înștiințarea  și  acordul  directorului.
ART: 106
  Supravegherea copiilor în incinta și in curtea grădiniței este asigurată în permanență  de către cadrele didactice și îngrijitoare.
ART. 107
 În situația în care părinții deleagă o altă persoană  sa preia  copilul de la grădiniță,  se solicită obligatoriu,  pentru  sporirea măsurilor de securitate, o adresă  scrisă cu datele persoanei  respective, semnată  de  părinți  și  confirmare  telefonică.
ART. 108
 Se  interzice cu desăvârșire  pătrunderea  în  unitate a persoanelor  însoțite  de câini, care sunt sub  influența  băuturilor  alcoolice  sau  care  au  în  posesie  arme   sau  obiecte  contondente, substanțe  toxice  sau  explozivo-pirotehnice, iritante, lacrimogene  sau  ușor  inflamabile, publicații cu  caracter  obscen  sau   stupefiante.

CAPITOLUL  IX - CIRCULAȚIA INFORMAȚIEI
ART. 109
Anunțurile, informatiile cu caracter general, valabile pentru intreg personalul se fac prin:
a) ședința ordinară sau extraordinară, în pauză, daca nu depățește durata de 10 minute sau în afara orelor de program, dacă durata unei pauze nu este suficientă;
c) avizare la avizierul grădiniței de pe hol (când sunt de interes general – pentru copii, cadre didactice, personal administrativ si părinți) sau la avizierul din cancelarie când privesc numai cadrele didactice; de afișarea la aceste aviziere se vor ocupa persoanele desemnate de conducerea grădiniței.
d) prin postare pe site-ul grădiniței
- respectând standardul 12 (tipul informațiilor din instituție), standardul 13(canale de comunicare) si PO-02(SCIM).
ART.  110
Anunturile cu caracter limitat se fac prin informare individuala in scris, sub semnatură;
ART.111
Directorul își va stabili program de audiențe de două ori pe săptămână. Programul va fi afișat la vedere pentru părinți și persoane interesate.
ART. 112
 Sesizările se fac ierarhic prin depunerea documentului scris în grădiniță cu număr de înregistrare:
- cadre didacticedirectorconsiliul de administratieInspectorat școlar;
-personal nedidactic administrator directorConsiliul de administratieInspectorat școlar;
-personal didactic-auxiliar  director  Consiliul de administrație  Inspectorat școlar;
-copii  cadru didactic  director  Consiliu de administrațieInspectorat școlar;
-părinți  cadru didactic  director  Consiliu de administrațieInspectorat școlar;
ART. 113
Contestațiile se fac la conducerea grădiniței iar în caz de nerezolvare, la Inspectoratul școlar.
ART . 114
Orice contestație se face în scris și se înregistrează  în grădiniță.
ART. 115
 Directorul grădiniței este obligat să comunice în scris contestatarului decizia luată conform legii în termen de 20 zile.

DISPOZIȚII  FINALE
ART. 116
  În Grădinița cu program prelungit nr. 2 Oltenița se asigură copiilor dreptul fundamental la joc și învățătură și este interzisă orice formă de discriminare a preșcolarilor și personalului din unitate.
ART. 117
 Prezentul Regulament de ordine interioară intră în vigoare după aprobarea sa în Consiliului de administrație.
ART. 118
 La data intrării în vigoare a prezentului regulament orice dispoziție contrară de abrogă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu